Het Julianaplein is de grootste en drukste kruising van Noord-Nederland. Hier komt het verkeer uit de richtingen Assen (A28), Drachten (A7), Hoogezand (A7) en de binnenstad (Emmaviaduct) samen. De verkeerslichten op dit plein zorgen in de spits voor files. Doordat het verkeer moet afremmen voor de verkeerslichten ontstaan er regelmatig gevaarlijke situaties.
Zonder verkeerslichten doorrijden
De verkeerslichten op het Julianaplein gaan verdwijnen. De wegen kruisen elkaar straks niet meer. De auto’s uit de verschillende richtingen krijgen elk hun eigen rijbaan, boven elkaar. Op de onderste rijbaan komt het verkeer Hoogezand (A7) richting Assen (A28). Daarboven komt de rijbaan voor het verkeer van Assen (A28) naar Drachten (A7). Helemaal bovenaan komt de rijbaan voor het verkeer van Drachten (A7) naar Hoogezand (A7) en omgekeerd. De bovenste rijbaan ligt straks ongeveer vijf meter hoger dan de verkeerslichten nu.
Binnenstad vanuit alle richtingen bereikbaar
In de nieuwe situatie kun je vanuit alle richtingen vanaf het Julianaplein via het Emmaviaduct naar de binnenstad rijden en andersom. Op dit moment kan dat niet als je vanuit Drachten komt.
Nooit meer wachten voor brug over Noord-Willemskanaal
Nog een verandering: aan de westkant van het Julianaplein rijd je nu nog via een beweegbare brug over het Noord-Willemskanaal. Hier komt een vaste brug waardoor je niet meer hoeft te wachten voor passerende schepen. De beweegbare brug is niet meer nodig, omdat de weg op dit punt hoger komt te liggen.
Planning
De planning is dat het nieuwe Julianaplein in 2024 klaar is. De bouw gebeurt stap voor stap.
Bereikbaarheid & Verkeer
Nieuwe Julianaplein in 2024 klaar en zo komt het eruit te zien....
De ombouw van de zuidelijke ringweg van Groningen is een gigaklus. Neem alleen al het Julianaplein, waar straks drie rijbanen bovenop elkaar komen. Het verkeer kan hierdoor beter doorrijden. Ook is dit veiliger dan in de huidige situatie. Volgens planning moet het nieuwe plein in 2024 klaar zijn.
Leestijd: 1 minuut