Het onderzoek met het zogeheten Automatic Train Operation (ATO) systeem bestond uit live-testen, simulatieonderzoek en een reizigersonderzoek. Ook is de ervaring van machinisten meegenomen. De resultaten laten zien dat treinen nog beter op tijd kunnen rijden door ATO. De zelfrijdende trein kan de basisfuncties goed uitvoeren, zoals optrekken, remmen, stoppen op stations, op maximumsnelheid rijden en routewijzigingen verwerken.
Ervaringen van reizigers
Uniek aan dit onderzoek was dat reizigers in februari 2020 voor de allereerste keer meekonden in een automatisch bestuurde trein. De reizigers gaven de zelfrijdende trein een goede beoordeling. Reizigers voelden een klein verschil; ze beoordeelden de reguliere ritten iets beter dan de ritten met ATO. Het ATO-systeem is nog volop in ontwikkeling, dit resultaat laat volgens ProRail de potentie van het systeem goed zien.
Vervolg
De proef met zelfrijdende treinen krijgt een vervolg. ProRail wil de basisfuncties verder verbeteren en meer inzicht krijgen in op dienstregeling rijden en energieverbruik. Eind dit jaar geven we in Groningen een vervolg aan de testen. Hierbij testen we vooral het systeem, er rijden dan geen reizigers mee. Uiteindelijk hoopt ProRail dat er straks meer treinen over hetzelfde spoor kunnen rijden, om de drukte in het openbaar vervoer aan te kunnen.
De testen zijn in opdracht van ProRail en de Provincie Groningen uitgevoerd samen met vervoerder Arriva en leverancier Stadler.
Klik voor download van het volledige rapport (PDF).
Bereikbaarheid & Verkeer
Proef wijst uit dat zelfrijdende treinen veel voordelen hebben
Het inzetten van automatisch bestuurde treinen heeft veel voordelen. De treinen rijden punctueler en daardoor kunnen er ook meer treinen over het bestaande spoor rijden. Dat blijkt uit de resultaten van een proef met zelfrijdende treinen die in Groningen door onder andere ProRail werd uitgevoerd.
Leestijd: 1 minuut