Bereikbaarheid & Verkeer

Publiek kan vanaf vrijdag reageren op plannen Groningen Spoorzone

Vanaf aankomende vrijdag, 25 april, kunnen Groningers en andere geïnteresseerden reageren op de plannen voor het project Groningen Spoorzone. Dat maakte gedeputeerde Marc Boumans dinsdag bekend. Het project Groningen Spoorzone omvat een groot aantal plannen die het gebruik van de trein moeten stimuleren. Zo worden de sporen en perrons op en rondom het Hoofdstation van Groningen de komende jaren aangepast om in te spelen op het groeiend aantal reizigers.


Leestijd: 2 minuten

Ook rijden de treinen uit de richting Veendam en Bad Nieuweschans in de toekomst door naar Roodeschool en Delfzijl en de trein uit de richting Leeuwarden rijdt in de toekomst door naar station Europapark. Hiervoor is het nodig dat de sporen opnieuw worden ingericht. Achter het monumentale Hoofdstation komt bovendien een voetgangerstunnel die de perrons met elkaar moet verbinden. Ook wordt onderzocht of bij het Hoofdstation mogelijkheden zijn voor een bustunnel en fietstunnel. Vanaf de Esperantostraat bij de Oosterpoort naar station Groningen Europapark komt een vierde spoor en het opstelterrein achter het station wordt verplaatst naar de Vork in de gemeente Haren. Al deze plannen vormen samen het project Groningen Spoorzone.

Deze week ontvangen inwoners van Groningen en omliggende gemeenten de krant ‘Groningen Bereikbaar’ in de bus met informatie over de plannen. Ook vinden informatiemarkten plaats, op 12 en 20 mei in de Puddingfabriek in Groningen en op 14 mei in 't Clockhuys in Haren. Bezoekers kunnen zich hier tussen 16.00 en 20.00 laten informeren over de plannen. Medewerkers van de provincie Groningen, de gemeente Groningen, ProRail en de NS zijn aanwezig om vragen te beantwoorden of de plannen toe te lichten.

Mensen kunnen hun reactie achterlaten op de informatiemarkt of op de website. Meer informatie is te vinden op de website www.groningenbereikbaar.nl/spoorzone. Volgens Boumans worden de reacties opgenomen in een rapport dat bij de besluitvorming wordt betrokken. Eind 2014 nemen de gemeenteraad van Groningen en Provinciale Staten een besluit over de plannen.

Groningen Spoorzone is onderdeel van het Spoorplan Noord-Nederland. Dit is een gezamenlijk plan om de bereikbaarheid van de noordelijke provincies per spoor te verbeteren. Spoorplan Noord-Nederland wordt gefinancierd door de noordelijke provincies en het ministerie van I&M. In het project Groningen Spoorzone wordt circa 200 miljoen euro geïnvesteerd en gefinancierd uit Spoorplan Noord Nederland, Regio Groningen-Assen, ProRail, provincie en gemeente Groningen.