De Gerrit Krolbrug werd in 2021 aangevaren door een schip en is sindsdien onbruikbaar. Alleen de loop- en fietsbruggen waren nog begaanbaar en sinds januari 2024 zijn daar hellingbanen voor fietsers bijgekomen. Deze verdwijnen als de werkzaamheden aan de nieuwe brug beginnen.
Het mogelijke verlies van de verbinding is een doorn in het oog van de 16.000 fietsers die dagelijks gebruikmaken van de route. Volgens de gemeente is de brug voor meer dan 40.000 inwoners van omliggende wijken belangrijk om naar de stad, de school en andere faciliteiten te gaan. De omleiding, via de Noordzeebrug of de Oostersluis, is ongeveer 5 kilometer.
Het besluit van de minister om geen tijdelijke brug te bouwen komt door de kostenstijging. Waar de bouw eerst werd geschat op 70 miljoen euro, zijn de kosten gestegen tot 90 miljoen euro. Volgens de minister heeft dit niet alleen te maken met marktontwikkelingen, maar ook de wensen van de gemeenteraad om een mooie brug, met omliggend groen, te bouwen. De bouw moet in 2026 beginnen, en als alles volgens plan verloopt dan is de brug in 2029 klaar.
In 2024 liet de gemeente al weten aan de minister dat een tijdelijke verbinding van groot belang is door unaniem een motie hiervoor aan te nemen. Hier is dus geen gehoor aan gegeven. De nieuwe motie is wederom breed gesteund: alle gemeenteraadsleden stemden voor.