Bereikbaarheid & Verkeer

Twintig nieuwe waterstofbussen de weg op

Aan de Peizerweg is afgelopen week het nieuwe waterstoftankstation geopend. Ook werden daar de twintig nieuwe waterstofbussen van Qbuzz gepresenteerd.


Leestijd: 2 minuten

Twintig nieuwe waterstofbussen de weg op
Twintig nieuwe waterstofbussen de weg op

Waterstofbussen kunnen met een volle tank ongeveer 400 kilometer afleggen. “Dat is een stuk meer dan de actieradius van ‘gewone’ elektrische bussen. Die moeten na 200 kilometer weer aan de lader”, zegt Peter Mul van het OV-bureau Groningen Drenthe. De twintig nieuwe bussen worden daarom ingezet op lange streeklijnen in Drenthe en in Groningen. Waterstofbussen zijn niet helemaal nieuw in Groningen: al sinds december 2017 rijden er twee bussen op waterstof in de reguliere dienstregeling. Deze bussen rijden vanuit  Appingedam en tanken in Delfzijl in een klein vulstation bij het chemiepark. De waterstof die de bussen daar tanken is een restproduct van chemiebedrijf Nouryon, voorheen AkzoNobel.

Uniek

De waterstofbussen passen binnen de landelijke afspraken dat vanaf 2030 alle bussen in het openbaar vervoer emissievrij zijn. De regio Groningen/Drenthe is de eerste regio in  Nederland waar op zo’n grote schaal waterstofbussen rondrijden. “We zijn hiermee uniek in Nederland”, zegt Mul. “Ook wereldwijd bevinden we ons hiermee in de voorhoede.”

Zwaar vervoer

Het tankstation bij de busstalling is alleen geschikt voor het bijvullen van de tanks van zwaar vervoer zoals bussen en vrachtvervoer, en niet voor personenauto’s. “Het is opgezet als een ‘besloten’ station, alleen voor de bussen van Qbuzz”, zegt Mul. Wellicht dat later ook andere partijen er gebruik van kunnen maken. Het station is voorbereid op een groei van het aantal bussen. “Dat is belangrijk, omdat er plannen zijn om in Groningen en Drenthe ook waterstof-Qliners en -minibusjes te laten rijden. ”Het waterstoftankstation aan de Peizerweg is gebouwd door Shell, in opdracht van het OV-bureau Groningen Drenthe. Volgend jaar gaan er ook in Emmen tien bussen op waterstof rijden, waarmee er in deze regio in totaal 32  waterstofbussen rondrijden. Het station dat voor deze bussen in Emmen wordt gebouwd, is straks wel openbaar.

Waterstof

“De waterstofbus is in feite een elektrische bus waarin de energie niet wordt meegenomen in batterijen, maar in de vorm van waterstof”, legt Mul uit. “Die waterstof wordt tijdens het rijden omgezet in elektriciteit. Dat gebeurt in de zogenaamde brandstofcel. Bij die omzetting komt alleen zuiver water en elektriciteit vrij en geen CO2 of andere uitlaatgassen. De bussen gebruiken alleen ‘groene’ waterstof. Dat is waterstof die wordt gemaakt met elektriciteit uit zon en wind. Als het gaat om waterstof, loopt onze regio voorop. Noord-Nederland is door de Europese Commissie uitgeroepen tot Europa’s eerste Hydrogen Valley, en het openbaar vervoer speelt daarin een belangrijke rol.”