In de laatste week van november hadden de werkzaamheden bij de bouw van de Esperantotunnel te maken met een grote tegenslag. Het spoor waar de nieuwe fietstunnel onderdoor gaat, bleek te verzakken als gevolg van de bouwwerkzaamheden. Hierop hebben Combinatie Herepoort en ProRail met man en macht gewerkt om het spoor weer stabiel te maken. Binnen een week konden de treinen weer rijden.
Lekkage
De oorzaak van de verzakking bleek een lekkage te zijn bij de damwanden naast de tunnel en de buizen onder het spoor. Grote hoeveelheden regenwater en smeltende sneeuw voerden zand uit de spoorbaan mee de bouwkuip in. Het weggespoelde zand veroorzaakte holle ruimtes onder het spoor, waardoor sinkholes konden ontstaan die de verzakking veroorzaakten.
De lekkages konden in relatief korte tijd worden gedicht, mede door een goede samenwerking tussen Combinatie Herepoort, ProRail en Aanpak Ring Zuid.
“Zoals het nu lijkt, zijn de tegenvallers binnen de huidige planning op te vangen”, zegt clustermanager Jeroen Reessink van Aanpak Ring Zuid. “De planning is nog steeds dat de constructie van de tunnel in februari 2025 klaar is. De toeleidende wegen zijn dan nog niet aangelegd. Als het Zuiderplantsoen in mei 2025 opengaat, kunnen we ook de Esperantotunnel in gebruik nemen.”
Reesink benadrukt dat het dichten van de lekkages een veilige, maar tijdelijke oplossing is. “ProRail accepteert deze tijdelijke oplossing en blijft de situatie monitoren. Uiteindelijk wil ProRail het spoor helemaal opnieuw opbouwen. Dat kan alleen als er geen treinen rijden. Het is nu nog niet bekend wanneer deze werkzaamheden worden uitgevoerd.”