Het jaar 2020 was geen goed jaar voor de verkeersveiligheid in Groningen. Het aantal verkeersongevallen steeg en met name het aantal verkeersdoden. In 2020 vond de grootste stijging van het aantal verkeerdoden in 5 jaar plaats! In dat jaar kwamen 27 verkeersdeelnemers bij een aanrijding om het leven. Het ging daarbij om 12 automobilisten en 6 fietser die aangereden werden door een auto.
Of corona van invloed is geweest op de stijging van het aantal verkeersslachtoffers in Groningen is niet bekend. Wel blijkt dat fietsers meer kwetsbaar zijn geweest, het aantal fietsongelukken nam toe. Het gaat dan met name om fietser die aangereden worden door een auto.
Het aantal verkeersongelukken in Groningen is door onze letselschade advocaten vergelijken met het aantal aanrijdingen in andere provincies, Utrecht en Zuid-Holland.
In Utrecht ging het, in tegenstelling tot Groningen, juist beter met de verkeersveiligheid. Over 2020 werden, in vergelijking met 2020 door onze letselschade advocaat in Utrecht juist minder aanrijdingen met letsel gemeld. Uit de gepubliceerde cijfers blijkt ook dat er in Utrecht ten opzichte van 2019 maar liefst 14% minder aanrijdingen met letsel werden gemeld. In de gemeente Utrecht ging het om 1.494 verkeersongevallen, waarbij 367 mensen gewond raakte en er 5 dodelijke verkeersongevallen waren te betreuren.
Kijken we naar het aantal verkeersongevallen over 2020, dan werden de meeste verkeersongelukken gemeld in Zuid-Holland en Noord-Holland. In Zuid-Holland ging het om ruim 26.000 aanrijdingen en in Noord-Holland om ruim 16.500 ongelukken.
Met name de steden Rotterdam en Den Haag zorgde voor veel aanrijdingen. Dit bleek ook wel uit het aantal letselschade zaken welke onze letselschade advocaat in Den Haag over 2020 behandelde.
Opvallend in de provincie Groningen was de relatief forse stijging van het aantal fietsongelukken. Het ging daarbij met name om fietsers die door een auto aangereden werden. Deze grote stijging zou goed te maken kunnen hebben met de corona maatregelen. Een hiervan was uiteraard dat mensen meer moesten thuiswerken. Dit was met name over een groot deel van 2020 het geval. Hierdoor gingen meer mensen op de fiets om bijvoorbeeld tussen de middag bij de supermarkt boodschappen te doen.
Een stijging van het aantal fietsers op de weg zorgt automatisch ook veel een stijging van het aantal fietsongelukken. De vraag is of deze tendens ook over 2021 te zien zal zijn. De cijfers worden eerdaags verwacht.
Fietsers worden in Nederland extra goed beschermd tegen letselschade als gevolg van een ongeluk in het verkeer. Dit op grond van de Wegenverkeerswet (wvw). Artikel 185 wvw bepaalt dat als een fietser aangereden door een auto wordt, de fietser altijd recht heeft op een letselschade vergoeding.
Is de automobilist schuldig aan de aanrijding tussen de fiets en auto, dan ontvangt een fietser een volledige schadevergoeding. Gaf de fietser ten onrechte geen voorrang aan de auto? Dan bedraagt de schadevergoedingsplicht van de automobilist ten minste 50%. Op grond van de billijkheidscorrectie kan dit zelfs 100% worden!