Economie

Partnerbijdrage

Binnenkort koop je digitale kleding voor je Facebook-avatar

Het Facebook-moederbedrijf Meta heeft recent aangekondigd dat het een webshop voor virtuele kleding zal openen. Voor de avatars die worden gebruikt op Facebook, Instagram en Messenger zullen er onder meer modeartikelen van Balenciaga en Prada te koop zijn. Het is geen veel te late aprilgrap en de ontwikkeling is helemaal niet zo gek als dat het misschien wel lijkt. En heus niet alleen omdat Facebook houdt van kleding en een afkeer heeft voor bloot.


Leestijd: 2 minuten

Binnenkort koop je digitale kleding voor je Facebook-avatar
Binnenkort koop je digitale kleding voor je Facebook-avatar

De kledingstukken van exclusieve merken zullen te koop zijn in de Avatars Store die recent is aangekondigd. De Avatars Store biedt mogelijkheden om avatars te personaliseren. Het speelt daarmee in op een trend: zich met digitale goederen uitdrukken in de digitale wereld. De digitale kledingstukken zullen minder kosten dan de fysieke broertjes. Gemiddeld betaal je er drie tot negen dollar voor. Het is niet duidelijk welk deel van de opbrengst voor Meta is en welk deel naar de modemerken gaat.

Hoewel de toepassingen momenteel nog beperkt zijn, zullen avatars in de toekomst een steeds belangrijkere rol spelen in hoe we de onlinewereld beleven. Verschillende techgiganten gingen recent de samenwerking aan en hebben het doel om een open metaversum te creëren. In dit open metaversum, dat toegankelijk is via AR-brillen, zullen de virtuele avatars zich tussen de verschillende werelden kunnen bewegen. Momenteel bestaan er al losse metaversums met hun eigen avatars, zoals Decentraland en Fortnite.

Meta ziet het metaversum als de opvolger van het huidige internet. Het is een soort 3D-internet met heel wat commerciële mogelijkheden. Daarom heeft het bedrijf recent de bedrijfsnaam Facebook naar Meta aangepast en investeert het de komende jaren miljarden in de ontwikkeling van het metaversum. Het doet dat niet alleen en het eigent zich het metaversum ook niet toe: het bedrijf wil net niet dat het metaversum aan één bedrijf toebehoort, net zoals het internet bijvoorbeeld geen eigendom is van Google of Microsoft.

Eerder ontwikkelde Meta al eigen metaversums, namelijk Horizon Home en Horizon Workrooms. Het bedrijf wil nu ook de mogelijkheid uitrollen om digitale objecten te verkopen en zal daarbij een deel van de opbrengsten als commissie innen. Commerciële kansen liggen verder bij de digitale avatars, de headsets en de AR-brillen die nodig zijn om het metaversum te betreden. Daarnaast kan men advertentie-inkomsten aanboren. Meta is niet het enige bedrijf dat focust op de NFT-markt. Bedrijven als metaverse profit focussen al langer op deze markt. Dat bedrijf biedt oplossingen aan beleggers die winst willen maken met de NFT-handel in het metaversum.

De commerciële kansen zijn met andere woorden enorm. Daarom is niet alleen Meta bezig met de ontwikkeling van het metaversum. Bij het Metaverse Standards Forum, een samenwerkingsverband tussen talloze grote jongens om zo samen een open metaversum in het leven te roepen, zijn ook bedrijven als Adobe, IKEA, Microsoft, Nvidia en Sony betrokken. Opvallende afwezigen zijn onder meer Decentraland en Apple. Mogelijk zullen ze later nog aansluiten.