Economie

Botenverhuurplatform Tubber krijgt kapitaalinjectie van 1 miljoen van de NOM

Het Groningse botenverhuurplatform Tubber heeft een kapitaalinjectie van 1 miljoen euro van de NOM gekregen. Dat schrijft de Groninger Ondernemers Courant. Tubber was al actief buiten de landsgrenzen maar doet daar nu een schepje bovenop. Het platform was al actief in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, maar binnenkort kunnen ook Scandinavische zeilers via Tubber een boot huren of verhuren.


Leestijd: 3 minuten

“Het is ons ultieme doel om een zeilvakantie op het blauwe water voor iedereen toegankelijk te maken”, zegt Anne de Vries. De oprichter van Tubber geeft daarmee aan dat de ambitie van het botenverhuurplatform verder gaat dan de eigen landsgrenzen alleen. De Groningse scale-up is inmiddels al in een aantal Europese landen actief, maar ziet volop kansen om internationaal nog meer op te schalen. Om die groeiambitie te kunnen waarmaken haalde Tubber onlangs een investering van 1 miljoen euro op bij de NOM.

Tubber, actief sinds 2010, is een boekingsplatform dat professionele verhuurders als charterbedrijven verbindt met mensen die een zeiljacht, catamaran of motorboot willen huren. “Mensen kiezen voor ons omdat ze zorgeloos willen genieten van een vaarvakantie in bijvoorbeeld Kroatië of Griekenland”, onderstreept Anne. “Vandaar ook dat we uitsluitend werken met zorgvuldig geselecteerde professionele booteigenaren. Het platform biedt keuze uit meer dan 16.000 boten in meer dan 750 bestemmingen wereldwijd, met de focus op het Middellandse Zeegebied. Een vast contactpersoon, shipmate genaamd, loodst je door het boekingsproces en is ook daarna 24/7 bereikbaar.”

Slimmer en beter

In de loop der jaren is Tubber uitgegroeid tot de onbetwiste marktleider in Nederland. Het bedrijf was al langer klaar om de vleugels internationaal uit te slaan. Corona zorgde echter voor een kink in de kabel. “G-Force Capital was destijds net als investeerder aan boord gekomen”, blikt CEO Tessa de Vries terug. “We stonden echt in de startblokken. Toch heeft corona ons veel goeds gebracht. We moesten onze processen noodgedwongen nog slimmer automatiseren. Tegelijkertijd hebben we in die periode keihard gewerkt om de schaalbaarheid van het platform verder te optimaliseren. In plaats van ons plan in de koelkast te zetten, hebben we het juist weer op tafel gegooid en nog beter proberen te maken.”

Mooie basis

De inspanningen bleven niet onopgemerkt. Want begin 2023 besloten G-Force Capital en Move Fast Ventures samen met investeerder Marnix van der Ploeg, die nauw betrokken was bij het internationale succes van Booking.com, een vervolginvestering te doen. “Daarmee werd een mooie basis gelegd voor snelle internationale groei”, zegt Anne. “We dachten meteen: dit is het moment om de NOM te benaderen voor een kapitaalinjectie. De NOM heeft ons ooit geholpen met het investor ready maken van ons businessplan. Het contact is altijd gebleven. Wij zijn echte noordelingen en wisten dat de NOM heel goed paste bij onze manier van ondernemen. Ambitieus, maar wel vanuit een open en nuchtere cultuur.”

Traditionele markt opschudden

De NOM bleek dezelfde mening toegedaan en verstrekte Tubber de gewenste groeifinanciering. “Tessa en Anne zijn enthousiaste zeilfanaten en hebben van hun passie een snelgroeiende onderneming gemaakt”, betoogt Boudewijn Hulst, investment manager bij de NOM. “Tubber bestaat uit een sterk team, aangevuld met uitstekende adviseurs, en beschikt daarnaast over een breed netwerk van professionele booteigenaren. Een van de pijlers van ons investeringsbeleid is het thema ‘’slimmer’’. Een innovatieve en schaalbare onderneming als Tubber, met het potentieel om een traditionele markt op te schudden, sluit hier goed op aan.”

Succesvolle lancering

Na een succesvolle lancering in het Verenigd Koninkrijk, eerder dit jaar, ging Tubber onlangs live in Duitsland. Binnenkort wil het boekingsplatform ook Scandinavische zeilers een onvergetelijke vakantie bezorgen. “Pas op het moment dat het platform in een specifiek land goed staat gaan we verder uitrollen”’, licht Tessa toe. “We hebben het tij mee, want sinds corona zijn zeilvakanties wereldwijd alsmaar populairder geworden.”