De Chinese IPO-markt is de afgelopen jaren in een achtbaan geweest, met beursintroducties (IPO's) die in 2017 sterk stegen, in 2018 kelderden en vervolgens in 2019 herstelden. De markt heeft in 2020 echter met uitdagingen te maken gehad als gevolg van de wereldwijde Covid-19 pandemie, die de Chinese economie hard heeft getroffen.
Wereldwijd staat de IPO markt in 2022 haaks op het jaar 2021. Waarbij in 2021 meerdere records werden verbroken, leidt de IPO markt in 2022 aan de toegenomen marktvolatiliteit, ongunstige marktomstandigheden en de dalende aandelenbeurs.
Ondanks het feit dat de marktactiviteit binnen IPO’s grotendeels terugliep, waren er een paar geselecteerde sectoren en landen die bescheiden succes boekten. De technologiesector bleef qua volume aan kop met 23% van de beursgangen. De gemiddelde opbrengst in 2022 is 45% hoger dan die in 2021, dankzij de sterke waardering voor de mega-energie beursintroducties die dit jaar plaatsvonden.
China is een van de uitzondering die relatief goed presteerde in IPO-activiteit. Chinese bedrijven haalden dit jaar thuis een recordbedrag op. Het naderende einde van het Zero Covid Beleid is een goed voorteken wanneer, naar verwachting, de markt verder opengaat in 2023. De Chinese IPO-markt is relatief robuust gebleven, mede dankzij de inspanningen van de overheid om de markt te ondersteunen en de algehele veerkracht van de Chinese economie.
Nu de Chinese regering van plan is het land te heropenen, is er hernieuwd optimisme over de toekomst van de Chinese IPO-markt. Dit optimisme is gebaseerd op een aantal factoren.
Een van de belangrijkste drijfveren van de Chinese IPO-markt is de groeiende middenklasse van het land. Naarmate meer en meer Chinese burgers de middenklasse betreden, zijn ze op zoek naar nieuwe investeringsmogelijkheden, en IPO's worden vaak gezien als een goede manier om van de voordelen te genieten van een groeiend bedrijf. Deze trend zal zich waarschijnlijk voortzetten naarmate de Chinese economie blijft groeien, wat zorgt voor een gestage stroom van nieuwe investeerders voor IPO-aanbiedingen.
De gegevens van Bloomberg tonen aan dat de beursnotering van dit jaar in de drie belangrijkste financiële centra van China, Shanghai, Shenzhen en de gloednieuwe Beijing-beurs, $ 92 miljard heeft opbracht. Hierdoor is China's percentage van IPO-opbrengsten wereldwijd gestegen van 13% eind vorig jaar tot 46%, bijna vier keer zoveel als in de VS.
Een andere factor die de Chinese IPO-markt waarschijnlijk zal stimuleren, is de toezegging van de regering om de markt te ondersteunen. De Chinese overheid heeft een aantal initiatieven genomen om de IPO-markt te ondersteunen, waaronder maatregelen om bedrijven aan te moedigen naar de beurs te gaan en om het proces van notering eenvoudiger en efficiënter te maken. Deze ondersteuning zal waarschijnlijk worden voortgezet en vormt een sterke basis voor toekomstige groei in de IPO-markt.
Maxim Manturov, Hoofd van Investment Advice bij Freedom Finance Europe, zegt: “Een van de belangrijkste factoren van de welvarende IPO-markt in China is het lossere monetaire beleid van de People's Bank of China. Daarnaast blijft de overheid de economie stimuleren om verschillende sectoren te ondersteunen. Eerder in augustus kondigde de Chinese overheid stimuleringsmaatregelen aan om de groei van de fluctuerende Chinese economie te versnellen. De nieuwe stimulans zal ongeveer 300 miljard yuan bedragen aan lening steun aan staatsbanken en nog eens 500 miljard yuan aan lokale autoriteiten, te besteden aan infrastructuur.”
Ten slotte is de vastgoedcrisis in China een aanjager voor investeringen in IPO’s. Veel investeerders zijn op zoek naar een goed alternatief om hun geld aan het werk te zetten.
Volgens James Bean, ECM-portfoliomanager bij Myriad Asset Management, "De pijplijn van hoogwaardige Chinese bedrijven met ambities voor een IPO in 2022 is alleen maar gegroeid en zal dat in 2023 blijven doen." Veel bedrijven zullen proberen kapitaal aan te trekken zodra er meer bewijs is van succes in de overgang naar een economie zonder Zero Covid beleid en steun voor de binnenlandse arbeidsmarkt.
Tot nu toe zijn er 391 nieuwe IPO’s uitgebracht in China. Waarvan er 9 bedrijven waren die meer dan $ 1 miljard opbrachten. Dat goed is voor meer dan 40% van alle deals van die omvang of meer wereldwijd. Er waren slechts twee vergelijkbare IPO's op beurzen in New York, drie vergelijkbare IPO's in Hong Kong en slechts één vergelijkbare IPO in Europa, in Duitsland.
En voor de toekomst ziet het er veelbelovend uit. Meer dan 376 bedrijven zijn in afwachting van de markt op een beurslancering te doen. De kans dat ze dit in 2023 doen is groot.
Concluderend, de Chinese IPO-markt heeft de afgelopen jaren met uitdagingen te maken gehad, maar door het schrappen van het Zero-Covid beleid van het land en de toewijding om de markt te ondersteunen hebben ertoe bijgedragen dat er veel kan worden verwacht van de Chinese IPO-markt in 2023.