Economie

Partnerbijdrage

De economische en sociale invloed van de gaming branche

Alles wat nieuw is, vinden veel mensen maar niets. Dit was in het verleden al, en is nu nog steeds zo. Ouders die kinderen hebben die erg veel gamen bijvoorbeeld, vinden dit vaak maar niets. Maar dat een kind of jongere zich graag terugtrekt en veel tijd achter een spelcomputer of PC besteedt, hoeft zeker niet altijd iets negatiefs te zijn. Dit dus in tegenstelling tot wat de meeste mensen en ouders denken.


Leestijd: 2 minuten

De economische en sociale invloed van de gaming branche
De economische en sociale invloed van de gaming branche

De gaming branche heeft op die manier een grote sociale invloed op de samenleving maar ook op iedereen die veel spellen speelt en bijvoorbeeld online gokt. Die laatste markt is in Nederland stevig aan het groeien. Er zijn immers steeds meer gokkers die online gaan spelen, en zoals je op deze website kunt zien, is er veel informatie over online casino's en bookmakers te vinden. Vaak is de gokwereld nauw verbonden met de gaming branche, wat een vergelijking extra interessant maakt.

Daarnaast kijken we ook naar wat de economische invloed en staat is van de huidige gaming branche en hoe het er op dit gebied voor staat. Wat misschien nog wel interessanter is zijn de mogelijkheden die videospellen en andere games bieden op mentaal vlak. Daarom gaan we daar hieronder eerst naar kijken.

Ondanks het negatieve sentiment wat er heerst rond gamen, heeft het op veel gebieden juist enorm veel potentie. Zonder dat het verslavend wordt en met mate, kunnen er met gamen namelijk bepaalde vaardigheden juist heel goed worden ontwikkeld. Deze kunnen zelfs de mentale gezondheid stimuleren en verbeteren. Daar waar dit alles nu nog een beetje in de kinderschoenen staat, kunnen videospellen in de toekomst heel goed een veel grotere rol gaan spelen op dit vlak. Daar waar dit nu binnen de mentale gezondheidszorg nog niet of nauwelijks gebeurd, kan hier wel eens snel verandering in gaan komen.

Voorbeelden van dergelijke vaardigheden die je met gaming kan leren ontwikkelen zijn doorzettingsvermogen, en het omgaan met emoties zoals onder andere blijdschap en frustratie. Dat dit alles nog relatief nieuw is, kunnen we zowel als een voordeel als nadeel zien. Het betekent dat er nog veel onderzoek gedaan moet worden. Toch lijkt het erop dat games in de toekomst de potentie hebben om heel veel mensen juist te gaan helpen op de vlakken waar zij dit nodig hebben. Daarbij is dit niet alleen goed voor jongeren, maar zal het ongetwijfeld ook bij andere leeftijdsgroepen worden toegepast.

Het is geen geheim dat verschillende spelontwikkelaars en gaming bedrijven het financieel enorm goed doen. Iedere keer dat zij nieuwe spellen uitbrengen in een bepaalde reeks gaan deze miljoenen keren over de toonbank, en wordt er dus enorm veel geld verdiend. De economische impact van de gaming sector is dus enorm groot, en de bedrijven hierachter maken grote winsten.

In de afgelopen jaren is deze winst alleen maar gestegen, en het lijkt erop dat deze trend zich nog wel even door zal zetten. Omdat veel mensen de afgelopen jaren hebben geleefd in beperkingen en soms verplicht voor langere perioden binnen moesten blijven, is de interesse voor spelcomputers en spellen in het algemeen alleen maar toegenomen, waar bedrijven in deze branche uiteraard de vruchten van plukken.