Uit onafhankelijk onderzoek van vergelijkingssite Bank.nl blijkt dat de meerderheid van de ondervraagden niet blij is met de service van Geldmaat. Bijna 90% geeft aan ontevreden te zijn. Zo ervaart 75% van hen problemen met Geldmaat, zoals een technische storing of omdat er geen geldautomaat in de buurt is. Het gaat hierbij om zowel particulieren als ondernemers.
Bijna alle bankzaken kun je tegenwoordig digitaal online of via de app op je mobiele telefoon regelen. De afgelopen decennia is de manier waarop het betalingsverkeer geregeld is enorm veranderd. De mate waarin we bij ontevredenheid overstappen naar een andere bank blijft echter opvallend laag. Eigenlijk wordt al vanaf je geboorte door de je ouders bepaald bij welke bank je een rekening krijgt, daar blijf je meestal ook bij. Dat heeft mede te maken met het feit dat je het rekeningnummer van je huidige bank niet mee kunt nemen naar een andere bancaire instelling. Eigenlijk wordt de persoonlijke dienstverlening steeds verder uitgekleed en verdwijnen ook de pinautomaten uit het straatbeeld. Het wordt mensen steeds lastiger gemaakt om cash geld op te nemen en te storten. Daarover is Bank.nl heel duidelijk waar het gaat over het gebruik van de Geldmaat. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat deze ondermaats is.
De vergelijkingssite van Bank.nl vroeg bezoekers naar hun tevredenheid over de service van Geldmaat. Maar liefst 68,4% van de ondervraagden geeft aan zeer ontevreden te zijn. Tellen we daar de groep die ontevreden (19,6%) is bij op, dan komen we uit op 88%. Uit het onderzoek kunnen we concluderen dat bijna 90% niet blij is met de nieuwe, gele geldautomaten.
Wie z’n bankafschriften eens goed controleert of dat nu een privé rekening of bedrijfsmatige rekening zal zien dat er per overboeking een kleine vergoeding gevraagd zal worden. Het aanschaffen van een nieuw pasje is ook niet overal gratis, terwijl voor een papieren bankafschrift die je graag thuis wilt ontvangen ook betaald moet worden. Dat kan per bancaire instelling nogal verschillen. Als je al jarenlang bij dezelfde bank zit, zul je daar niet zo gauw op letten. Toch is het verstandig om al die banken eens met elkaar te vergelijken. Een plek waar dat kan is Bank.nl. En let dan niet alleen op de kosten, maar vergelijk ook de verschillende diensten met elkaar. Wist je bijvoorbeeld dat er meer banken in Nederland zijn dan de vijf grote bekende instellingen?
Je kunt bijvoorbeeld ook bankieren bij een buitenlandse bank. Misschien de moeite waard om dat ook eens te onderzoeken. Een nadeel van een andere Europese bank is dat ze het Ideal-systeem niet ondersteunen, en daar maken we als Nederlanders toch heel veel gebruik van. Er wordt wel vaak de mogelijkheid aangeboden om via een creditcard of via paypal te kunnen betalen, maar die mogelijkheid biedt lang niet iedere webshop in Nederland aan.
Ben je een starter dan moet je veel zaken regelen. Zo is een zakelijke rekening één van de eerste dingen waar je aan moet denken. Ga niet automatisch naar dezelfde bank waar je je privérekening hebt lopen maar onderzoek wat voor jou als starter het gunstigste is. Datzelfde geldt voor een goed boekhoudprogramma. Heb je het eerste jaar niet veel facturen dan is het handig om te kijken of er een limiet binnen je programma is of dat je per maand een aantal facturen gratis kunt versturen. En hoewel alle banken zullen vertellen dat ze altijd voor starters klaar staan, is vergelijken beslist de moeite waard.