Met die gedachte in haar achterhoofd organiseerde Tauran een netwerkontbijt met ambitieuze vrouwelijke ondernemers. Ze raakte geïnspireerd en socialmediabureau Regeltante 2.0 werd geboren. “Groningen heeft meer vrouwelijke ondernemers dan je denkt”, zegt ze. “Maar zijn we zichtbaar genoeg? Nee, absoluut niet.”
Regeltante 2.0 ontstond in 2018 als eenmansbedrijf, en is inmiddels uitgegroeid tot een succesvolle, groeiende onderneming onder de vleugels van marketingbureau Triple Pro. “We hebben alleen maar dames in dienst. Mannen zijn hartstikke welkom, maar misschien ligt het aan de naam ‘regeltante’ en aan al het roze in ons kantoor”, vertelt Tauran lachend.
Het is een bekend verhaal: bijna elk bedrijf maakt bij oprichting socialmediakanalen aan en plaatst deze op de website. Vervolgens komen ondernemers er niet aan toe om berichten te plaatsen op Instagram, Facebook of LinkedIn. En dat terwijl het wel belangrijk is: “Bijna iedereen kijkt op sociale media”, legt Tauran uit. “Potentiële klanten kunnen daarop zien dat je betrouwbaar en actief bent, en waar je voor staat.”
Zonde dus, om daar geen gebruik van te maken. Daarom hebben inmiddels meer dan 80 bedrijven, waarvan de meeste uit Groningen, een maandabonnement bij Regeltante 2.0. Tauran en haar collega’s nemen het werk uit handen en zorgen ervoor dat socialmediakanalen worden bijgehouden. “We doen alles: van het bedenken van een strategie, tot het creëren van de inhoud zoals foto’s en video’s”, legt Tauran uit. Buiten het creëren van content maakt Regeltante 2.0 ook advertenties voor op sociale media, en bedenkt het creatieve marketingcampagnes.
De klanten zijn voornamelijk mkb’ers. Autoverhuurbedrijf Pouw Rent, restaurant Pokespot en Makelaardij Van Santen de Hoog zijn een greep uit afnemers van Regeltante 2.0. Sinds dit jaar doet het bedrijf ook de sociale media van het Bevrijdingsfestival. “Dat waren wel 150 berichten in drie maanden”, vertelt Tauran.
Schuldgevoel bij zwangerschap
De vrouwelijke ondernemers waar Tauran mee sparde over haar prille bedrijf, bleven bij elkaar komen onder de naam ‘The Breakfast Club’. “Ik denk dat ik wel 600 ambitieuze, ondernemende vrouwen uit het Noorden heb ontmoet.” Inmiddels bestaat The Breakfast Club niet meer, maar Tauran heeft nog veel contact met de vrouwen. “Ik krijg nog regelmatig de vraag of we niet weer een keer bij elkaar kunnen komen.”
Vrouwelijke ondernemers moeten elkaar ondersteunen, activeren en inspireren, vindt Tauran. “In de ondernemerswereld zijn mannen immers nog steeds dominant.” Dat wordt ook duidelijk wanneer een vrouw zwanger raakt. “Negen maanden lang wordt er gewoon van je verwacht dat je blijft presteren alsof je geen kind in je buik hebt”, zegt ze. “Daar komt veel schuldgevoel bij kijken.”
Bij Triple Pro is de werkcultuur geweldig, maar ze ziet dat bij veel bedrijven de ontwikkeling van een vrouw stokt wanneer ze te veel balletjes hoog probeert te houden omdat er geen begrip is voor dingen waar vrouwen tegenaan kunnen lopen. Volgens Tauran ligt de oplossing in het voeren van een open gesprek op de werkvloer.
Vanaf september gaat Regeltante 2.0 de vrouwen van FC Groningen sponsoren. “Het cirkeltje is rond”, zegt Tauran. “Waar regeltante ooit begon met ondernemende vrouwen die mij inspireerden, staat ons logo nu bij FC Groningen op het shirt, en gaan we samen kijken hoe we die vrouwen naar de Euroborg gaan krijgen.”
Dit artikel staat ook in de papieren editie van de Groninger Ondernemers Courant. Wil je de krant voortaan ook gratis thuis of op je werk ontvangen? Laat dan je gegevens achter op de homepage van de krant.