Door Merle van der Horst
Dit jaar viert ESNS zijn 40-jarig jubileum. Reden genoeg om flink uit te pakken, vindt ook Anna van Nunen, directeur van ESNS. “We zijn dankbaar dat we Groningen als canvas mogen gebruiken. Dit jubileum willen we teruggeven aan de Groningers.”
Nalatenschap
“Dit jaar zijn er veel projecten die onze nalatenschap laten zien”, vertelt Van Nunen. ESNS, dat in 2026 plaatsvindt tussen 14 en 17 januari, wordt door de hele binnenstad gevierd met een speciale foto-expositie. Beelden van de afgelopen 40 jaren laten de groei van het festival zien. Wat in 1986 begon als een vriendschappelijke wedstrijd tussen Nederlandse en Belgische bandjes, is uitgegroeid tot een van de belangrijkste evenementen van het Noorden en de belangrijkste muziekshowcase van Europa.
Om terug te geven aan de stad is er deze editie meer (gratis) muziek op onder andere de Grote Markt. Ook treedt ESNS voor het eerst buiten de stadsgrenzen tijdens zogeheten ‘Ommelandsessies’. “We filmen verschillende optredens op prachtige plekken in de provincie, zoals bij voormalig strokartonfabriek De Toekomst in Scheemda”, vertelt Van Nunen. “Deze beelden gaan vervolgens de hele wereld over.”
Economische impuls
ESNS geeft ook een aanzienlijke economische impuls. Het is een aardige opgave om, naast de tienduizenden bezoekers, ook de artiesten en muziekprofessionals onder te brengen. “We huren alles wat los en vast zit. Elke bezemkast wordt een hotelkamer”, zegt Van Nunen.
Niet alleen hotels en vakantieparken profiteren van het festival: de bezoekers komen ook bij de lokale ondernemers. De binding met het Groningse bedrijfsleven is heel belangrijk voor ESNS, vertelt Van Nunen. In de ondernemersclub Livehebbers komen ondernemers van in en rondom de stad die het festival een warm hart toedragen bij elkaar. “Zij zijn een belangrijke stabiele bijdrager aan ESNS”, vertelt Van Nunen. “Het zijn allemaal ondernemers die precies weten wat er speelt in de stad, en daarom is die club ons dierbaar.” De leden van Livehebbers maken het festival mee als insider: “De hele week van ESNS zit ramvol optredens en borrels.”
Dit jaar is er onderzoek gedaan naar de economische impact van ESNS op de stad. “De stad investeert mee, maar we zien dat het festival ook onwijs veel oplevert.” De economische waarde is nu €7 miljoen voor de stad en €6,6 miljoen voor de provincie.
De cijfers liegen er niet om, zegt Van Nunen: ESNS draagt veel bij aan Groningen. “Daarom is het festival niet alleen belangrijk voor de Groningse cultuur, maar ook voor de economie.” Dus gaat ESNS vooral door met waar het goed in is. “Wat vanaf het begin centraal heeft gestaan is dat we de beste springplank zijn voor nieuw poptalent”, vertelt Van Nunen. “Ik weet zeker dat we dat over 40 jaar nog steeds doen.”
Anna van Nunen was deze maand ook te gast in de podcast Gronings Wereldnieuws, waar ze meer vertelt over 40 jaar ESNS. Hier kun je de aflevering luisteren:
Dit artikel staat ook in de nieuwste Groninger Ondernemers Courant. Klik hier om de hele krant online te lezen. Op de site van de GROC kun je ook je gegevens achterlaten, zodat je voortaan vier keer per jaar de krant gratis op de mat vindt.




