Dat schrijft de Groninger Ondernemers Courant (GROC). Vier weken geleden kende Google het woord 'kookdoek' nog niet eens. Als je het nu googelt, prijken de doeken van DIRTY JACK, de nieuwe startup van Groninger Allard Nieuwenhuis, fier bovenaan de resultatenlijst. Inmiddels heeft hij al een paar honderd kookdoeken verkocht.
De DIRTY JACK is geschikt om je handen aan af te vegen tijdens het koken of om een gloeiend hete schaal uit de oven te kunnen pakken. En de kookdoek verschilt wezenlijk van een theedoek.
Doordat het dubbel geweven is, is de doek veel beter warmtewerend dan de reguliere theedoek. "Je kunt vrolijk een paar rondjes om de tafel maken met een gloeiend hete schaal, maar bij een theedoek verbranden je fikken", vertelt Nieuwenhuis. "Op die manier wordt het koken ook veiliger."
De doek voelt daardoor ook heel anders aan. Hij is daarnaast steviger en gaat langer mee. Ideaal dus om tijdens het koken aan de riemlus van je broek te hangen.
Ook de naam is bewust gekozen. "Het product onderscheidt zich al qua features van theedoek, maar door ook een nieuwe productcategorie te creëren, ontstaat er een nieuwe markt. Ik zou een vriend niet twee theedoeken cadeau doen als hij van koken houdt, maar wel twee kookdoeken", zegt Nieuwenhuis.
De Groninger stapte twee jaar geleden na bijna 25 jaar uit de wereld van de zakelijke dienstverlening en zag de kookdoek als een kans om zijn eerste meters als zelfstandig ondernemer te maken. Hij kreeg het idee door zijn eigen ervaring in de keuken.
"Ik kook al twintig jaar met veel plezier. Ik verslond kookboeken en -bladen en zag de ontwikkeling hoe het als man niet meer suf is om te koken, maar juist sexy", legt Nieuwenhuis uit.
Maar hij miste iets. "Alle keukenchefs hebben een lap aan hun broek of over hun schouder bungelen. Dat is in honderd van de honderd gevallen een theedoek. Ik dacht, dat moet anders, dat moet stoerder, dat moet sexier."
Hij schakelde de hulp in van een ervaren textieladviseur. Zij hielp hem bij de keuze van het juiste materiaal en design en de juiste productie. Sinds 11 november zijn de kookdoeken te koop via de webshop van DIRTY JACK. Ze worden gefabriceerd in België.
"Het was geen smooth ride, dat zullen waarschijnlijk meer ondernemers herkennen. Ik zou je wel tien prototypes kunnen laten zien, wat een gedrochten zaten daar tussen. Maar met vallen en opstaan zijn we er gekomen", zegt Nieuwenhuis trots.
De eerste klanten reageren heel enthousiast. "Mensen vinden het zó vet dat die doek zo dik is. Je giet gewoon met meer vertrouwen een pan pasta af en je kookt met meer plezier. Dat is precies wat ik probeer te bewerkstelligen."
Nieuwenhuis durft al verder te dromen nu de eerste successen binnen zijn. "Ik had sowieso al het voornemen om over een jaar over de grens te gaan kijken. Maar ik word nu al door mensen uit Duitsland benaderd die interesse hebben, dus mijn nieuwe doelstelling is om al in januari de site toegankelijk te maken voor Belgen en Duitsers", vertelt hij.
Hij hoopt dat de DIRTY JACK op termijn een standaard onderdeel van het kookgerei gaat uitmaken. En niet alleen de kookdoek, want klanten vragen nu al of hij nog meer producten op de site verkoopt. "Dat lijkt me ook leuk en spannend om te doen, ik heb ook al ideeën. Maar ik focus me eerst op de kookdoek. Dat wil ik goed neerzetten en die internationale droom naar voren halen."
Nieuwenhuis is dankbaar en trots dat de 'kookdoek' zo goed wordt ontvangen. "Ik zou het gaaf vinden als we, om te beginnen in Nederland en straks ook over de grens, het hebben over een theedoek, een handdoek én een kookdoek. En dat ieder huishouden gewoon drie stapeltjes in zijn kast heeft liggen."
Foto's: Deon Prins