Het doel van de promotie is de marktleidende positie in Europa te behouden. Dankzij de groeiende wereldhandel floreren de Europese havens, waardoor Nederland uit steeds meer Europese landen concurrentie krijgt.
De deelnemers, Groningen Seaports, AmPorts en Zeeland Ports Promotion Council waar de havens van Vlissingen en Terneuzen onder vallen, hebben het pact in eerste instantie gesloten voor drie jaar. De havens gaan onder andere gezamenlijk deelnemen aan transportbeurzen en promotiereizen. Rotterdam is enthousiast over HollandPorts, maar kan het volgens een woordvoerder van AmPorts voorlopig alleen af.
,,De Rotterdamse haven heeft al meegedaan aan een proefproject en volledige deelname zit eraan te komen. Daarom bekijkt Rotterdam voorlopig per project of er meegedaan wordt”, aldus de woordvoerder.
Hoeveel geld de samenwerking gaat kosten, is nog niet duidelijk. De drie partijen leggen zelf geld in en verwachten met subsidies een paar ton per jaar ter beschikking te hebben. HollandPorts wil aanwezig zijn op iedere belangrijke beurs. ,,Waar we vroeger met zijn drieën of vieren naast elkaar stonden, treden we nu gezamenlijk op”, aldus een woordvoerder van Zeeland Ports Promotion Council.