Vroeger werden de kentekens per provincie geregistreerd. Het eerste karakter op de kentekenplaat duidde de provincie aan en daarna volgde een cijfercode die uniek was voor elk voertuig. Sinds 1951 worden de kentekens landelijk geregistreerd. Men is toen overgestapt op een nieuwe codering. Het eerste kenteken dat met deze nieuwe codering werd uitgegeven, was: ND-00-01. Het duurde ongeveer veertien voordat alle mogelijke combinaties in deze vorm opgebruikt waren. Toen is men gestart met een nieuwe combinatie, waarbij de twee letters juist aan het eind stonden. Zo is in de loop der jaren steeds de positie van de letters en cijfers gewijzigd.
Het is niet zo dat voor elk type voertuig dezelfde combinatie gelijktijdig wordt ingevoerd. Dat komt omdat alle mogelijke combinaties eerst opgebruikt worden per voertuigtype. Het kan dus zijn dat men voor de personenauto’s overstapt naar een nieuwe combinatie, terwijl voor de motoren of vrachtwagens nog de vorige combinatie of zelfs die van daarvoor gebruikt wordt.
Dan zijn er ook nog diverse uitzonderingen op de regel. Dat heeft te maken met het feit dat bepaalde letters specifiek gereserveerd worden voor bepaalde typen voertuigen. Via RDWdata.nl zul je bijvoorbeeld nooit een kenteken van een personenauto vinden dat begint met de letter V. Die letter is namelijk voorbehouden aan bedrijfsauto’s met een gewicht beneden 3500 kilogram. Zwaardere bedrijfsauto’s hebben een kentekencombinatie met de B als eerste letter. Zo zijn er nog meer uitzonderingen voor specifieke groepen voertuigen.
Behalve gereserveerde letters zijn er dan ook nog verboden combinaties, omdat ze als aanstootgevend kunnen worden beschouwd. Denk daarbij bijvoorbeeld aan GVD of NSB. In de elfde reeks combinaties, die voor personenauto’s nog niet van toepassing is, geldt ook een verbod op het gebruiken van PVV, SGP en VVD. Al met al zijn er dus veel minder kentekencombinaties beschikbaar om uitgegeven te worden dan je zou denken!