Economie

Partnerbijdrage

Koop ‘Liever Lokaal’: Winkeliers kunnen alle steun gebruiken

Een nieuwe outfit, woonaccessoires, lekkernijen, cadeautjes, spelletjes, en zelfs schoenen. Dat de winkels in Groningen dicht zijn, wil niet zeggen dat er niet meer lokaal gekocht kan worden. In tegendeel: verreweg de meeste winkels in de stad hebben wel een manier gevonden om tóch nog te kunnen verkopen. ‘Koop lokaal’, is dan ook de oproep van de Groningse winkeliers onder de noemer 'Liever Lokaal'. “Winkeliers kunnen alle steun gebruiken.”


Leestijd: 1 minuut

Liever lokaal: “Een fijn hart onder de riem”  - ondernemers binnenstad Groningen verkopen via socials
Liever lokaal: “Een fijn hart onder de riem” - ondernemers binnenstad Groningen verkopen via socials

Opnieuw een lockdown en opnieuw de winkeldeuren dicht. “En dan ook nog in de meest drukke periode van het jaar”, zegt Pier Tjepkema van woonwinkel Laif en Nuver, in de binnenstad van Groningen. Voor de meeste winkeliers is het een ramp. “Het is heel treurig: na de ellende van afgelopen twee jaar krabbelden ondernemers net weer een beetje op. Je merkt dat bij veel winkeliers de rek er onderhand wel uit is.”

Des te belangrijker is het dus dat consumenten wél gewoon lokaal blijven kopen, wil Tjepkema er maar mee zeggen. Gelukkig zijn er manieren genoeg. Veel winkels werken met click & collect, waarbij de producten na bestelling opgehaald of bezorgd kunnen worden. Maar Tjepkema wijst ook op window shopping: winkelen via de etalages. “We kunnen natuurlijk in onze winkel geen mensen ontvangen. Daarom gebruiken we de etalage om zoveel mogelijk te laten zien wat we allemaal om huis hebben.” Via een QR-code, op het raam, kan er vervolgens besteld worden. “Maar bellen, mailen of appen kan natuurlijk ook!”

Laif en Nuver is niet de enige winkel die de etalage inzet in de hoop toch nog wat te kunnen verkopen. “Maak een rondje door de stad, en je zult zien: veel winkels maken maximaal gebruik van hun etalages.” Daarnaast zijn de meeste winkeliers zich ook weer meer gaan focussen op online verkoop. Ofwel via de eigen website, ofwel via Instagram, Facebook of andere online kanalen zoals warenhuisgroningen.nl.

Kortom: genoeg mogelijkheden om toch nog lokaal te kopen, zegt Tjepkema, ook namens zijn collega-ondernemers. “Ik hoop dat mensen, ondanks de lockdown, nog zoveel mogelijk bij hun vertrouwde adresjes zullen blijven kopen. Want die loyale en trouwe klanten, dat is waar winkeliers het momenteel van moeten hebben.”