Economie

Partnerbijdrage

Meetbaar meer klanten door online marketing

In een online wereld vol concurrentie is het voor de kleinere bedrijven tegenwoordig lastig om indruk te maken. Als je een website hebt voor jouw onderneming is het van belang om online goed vindbaar te zijn. Wanneer je dit goed doet, trek je meer potentiële klanten naar jouw website. Er zijn verschillende manieren om je doelgroep online aan te spreken. Deze wereld, genaamd online marketing, is constant in beweging. Met digitale marketing kunnen verschillende doelstellingen worden behaald: bekendheid, klantrelaties, conversies, omzet en nog veel meer. Het is tegenwoordig bijna onmogelijk om er als bedrijf te negeren. Met alleen een Facebook-pagina loop je achter op de concurrentie. Online marketing gaat veel verder dan dat.


Leestijd: 2 minuten

Meetbaar meer klanten door online marketing
Meetbaar meer klanten door online marketing

Meetbare resultaten met online marketing

In vergelijking met traditionele marketing is online marketing goed meetbaar qua resultaten. Aan de hand van handige tools en dashboards zie je in een oogopslag welke acties wat hebben opgeleverd. Deze leg je naast je vooraf opgestelde doelstellingen om te zien of je op koers ligt, of dat er bijgestuurd moet worden. Marketing moet meetbaar meer opleveren dan het kost. Werken met heldere doelstellingen waarbij iedere geïnvesteerde euro meetbaar rendement oplevert. Dat is het doel van online marketing.

Maar hoe werkt het dan precies, het online voeren van je marketing? Er zijn veel verschillende manieren en online platformen voor online marketing. Een van deze manieren is SEO optimalisatie. Zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimization) is het verbeteren van je pagina’s om hoger te scoren binnen de zoekmachine van Google. Dit houdt dus in dat je acties uitvoert om met jouw website bovenaan te komen bij een relevante zoekopdracht. Dit kan aan de hand van content plaatsen op je website waardoor Google beter weet waar jouw website over gaat. Een andere manier van online marketing is zoekmachine adverteren (Search Engine Advertising). Dit omvat het plaatsen van advertenties binnen de zoekmachine van Google. Deze advertenties verschijnen bovenaan de pagina met zoekresultaten, waar het vaakst op wordt geklikt.
Buiten Google om kun je ook kiezen voor social media marketing. Dit is het voeren van je marketing via je sociale kanalen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn. Door jouw online aanwezigheid zullen potentiële klanten kennis met jouw bedrijf maken. Wanneer je de aandacht hebt, kun je makkelijker overgaan op het verkopen van jouw product of dienst.

Online marketing uitbesteden

Als ondernemer heb je vaak niet de expertise of tijd om het maximale uit je online marketing te halen. Dan is het een goed idee om je online marketing activiteiten uit te besteden. Online marketing bureau DoubleSmart neemt de online marketing activiteiten van klanten voor haar rekening. Dit kan aan de hand van zoekmachine optimalisatie (SEO), zoekmachine adverteren (SEA), conversie optimalisatie of social media marketing. Het team van experts bekijkt in samenwerking met de klanten te benutte kansen voor de klant. Hieruit volgt een strategie om de beste resultaten neer te zetten. Maandelijks volgt een rapportage van een van de marketing consultants om persoonlijk de resultaten en doelen te bespreken. Aan de hand hiervan wordt bijgestuurd met middelen. Op deze manier kunnen ondernemers gerust ondernemen met passie.