Economie

Partnerbijdrage

Niche parfum

Wanneer je op zoek gaat naar een nieuwe geur om aan je garderobe toe te voegen, heb je misschien al gemerkt dat er heel erg veel keuze is. Je kunt parfums kopen in een drogisterij, in een parfumerie of online. Je kunt kiezen voor een groot, bekend merk of een merk waar je misschien nog nooit van gehoord hebt. Je hebt de term ‘niche’ misschien al eens horen vallen. We gaan er hier op in wat die precies betekent!


Leestijd: 3 minuten

Niche parfum
Niche parfum

Een niche parfum is een parfum dat gemaakt is voor een wat kleinere markt van liefhebbers. Grote mode huizen met hun eigen parfums zetten vaak in op geuren die voor een zo breed mogelijk publiek geschikt zijn en die in grote oplages geproduceerd kunnen worden.

Dat wil zeggen dat bepaalde kostbare grondstoffen voor dit soort geuren vaak afvallen. Je kunt dit soort grondstoffen vergelijken met een wijnhuis, elk seizoen zal de oogst nét iets anders ruiken, en van lang niet alle bijzondere materialen zijn zulke grote hoeveelheden beschikbaar.

Daarbij worden niche geuren niet gemaakt volgens een formule die zoveel mogelijk mensen aanspreekt. Het is eerder zo dat de parfumeur een geur maakt die hij of zijn het aller-beste vindt, ook als daar een minder groot publiek voor is. Een niche geur is op die manier op alle fronten exclusiever!

Wanneer je op zoek bent naar een hele persoonlijke geur, die je verder weinig op straat tegen zult komen, dan kan het zeker de moeite waard zijn om eens binnen de niche parfums te gaan kijken. Ook mensen die normaal gesproken denken niet van parfum te houden, komen in de kwalitatief hoogstaande nichegeuren nog wel eens tot inkeer. Sommige geuren ruiken heel natuurlijk, door een focus op een bepaald ingrediënt. Andere geuren zijn kunstzinnige composities, die je bijna nergens tegenkomt!

Er is tegenwoordig op het gebied van niche parfums veel keuze. Vroeger waren er een kleiner aantal huizen dat niche geuren produceerden, waaronder Serge Lutens, Amouage, Penhaligons, Acqua di Parma, Frederic Malle en l’Artisan Parfumeur. Ondertussen zijn daar veel nieuwe spelers bijgekomen, waarvan sommige toch ook al weer jaren meedraaien, zoals l’Etat Libre d’Orange, Zarko Perfumes en Xerjoff. Zelfs in Nederland zijn een aantal parfumeurs gevestigd die in kleine, exclusieve oplages werken, zoals Hiram Green en Nasomatto, dat door dezelfde parfumeur gerund wordt als Orto Parisi.

Je ziet vaak dat niche geuren rond een bepaald exclusief ingredient gemaakt worden. Denk aan:

– Vetiver: ‘Fat Electrician’ van l’Etat Libre d’Orange of ‘Vetiver Extraordinaire’ van Frederic Malle

– Citrus: Eau de colognes, zoals ‘Blu Mediteraneo’ van Acqua die Parma of ‘Orange Sanguine’ van Atelier Cologne

– Leer: ‘Iron Duke’ van Beaufort London of ‘Kintsugi’ van Masque Milano

– Fruitig: ‘Rose Pompon’ van Goutal of ‘Dom Rosa’ van Liquides Imaginaires

In de grotere parfumeries zie je vaak dat er aan de ene kant van de winkel geuren voor heren staan en aan de andere kant de geuren voor dames. In een niche parfumerie staan de geuren eigenlijk nooit zo gegroepeerd. In plaats daarvan staan ze per huis bij elkaar of per geurfamilie, zoals citrus, bloemen of houtachtige geuren. Zo ook bij Beautinow, waar je de geuren eenvoudig selecteert op de meest voorkomende geurtonen.

Bij veel huizen staat er ook aangegeven dat een geur ‘unisex’ is. Dat komt omdat veel huizen niet geloven dat een roos perse vrouwelijk is (in het Midden Oosten is het trouwens de mannelijke bloem bij uitstek) of dat vrouwen geen leerparfum kunnen dragen. Je draagt een geur omdat je die waardeert vanwege haar kwaliteit en de mooie ingrediënten, je parfum biedt op die manier een heel persoonlijke ervaring.