Dat is mooi nieuws voor de Merckt, dat ooit werd ontworpen met de ambitie om een horeca-invulling met allure te bieden. In de oorspronkelijke plannen was er sprake van een “horecalandmark” en een “Foodmerckt”, met een zuid-Europese sfeer, geïnspireerd op steden als Barcelona en Madrid.
Die oorspronkelijke plannen konden niet worden gerealiseerd. Maar dankzij zeer ervaren Groningse horeca-ondernemers is er nu dan het concept Wijck gekomen. Dat is uiteindelijk een ander concept dan de oorspronkelijke Spaanse foodmarkt, maar het zou zo maar een nieuwe, bruisende ontmoetingsplek voor de stad kunnen worden.
Meer dan een restaurant
Wijck wordt meer dan alleen een restaurant: gasten kunnen er terecht voor lunch, diner, cocktails maar ook karaoke. Verder komen er verschillende evenementen en is er de mogelijkheid tot private dining. “Wijck is een plek waar alles samenkomt: smaak, sfeer, spanning en verrassing”, aldus Peter Torenbosch, mede-eigenaar. “We willen Groningen iets geven dat je nergens anders vindt.”
Het pand telt verschillende verdiepingen met ieder een eigen sfeer. Kunst, design en stadsgeschiedenis spelen een belangrijke rol in de nieuwe horecagelegenheid. Lokale ontwerpers en kunstenaars werkten mee aan de vorming van het interieur.
Nog heel even geduld
In de aanloop naar de opening worden de laatste details afgerond. “We hebben een team dat zó veel zin heeft om los te gaan”, vertelt bedrijfsleider Michael Ziengs. “Op 5 september zijn we er klaar voor. Dan mag iedereen het komen beleven.” De opening wordt feestelijk gevierd met muziek en cocktails.

