Economie

Ondernemerstrefpunt biedt kansen bij krappe arbeidsmarkt

Om een betere verbinding te leggen tussen het Groningse onderwijs en bedrijfsleven, zette de gemeente in 2008 het project Ondernemerstrefpunt (OTP) op. De inmiddels zelfstandige stichting brengt nu jaarlijks zo’n 5000 scholieren, studenten en zij-instromers in contact met Groningse bedrijven. En dat is niet alleen handig voor die eerste groep, maar biedt ook voor bedrijven een hoop kansen. “Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt kan het een enorm voordeel zijn om op een laagdrempelige manier contact te leggen met jong talent”, zegt Naomi Horstkamp van OTP.


Leestijd: 2 minuten

Ondernemerstrefpunt biedt kansen bij krappe arbeidsmarkt
Ondernemerstrefpunt biedt kansen bij krappe arbeidsmarkt

Als Durk Schakel, wetenschappelijk medewerker bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), aan middelbare scholieren vraagt waar ze de NVWA van kennen, blijft het vaak stil. Maar als hij vervolgens uitlegt wat de organisatie allemaal doet en onderzoekt, komen de ‘oja’s’ eruit. Want speelgoed en make-up kennen ze allemaal. En eigenlijk is het ook wel logisch dat daar geen schadelijke stoffen in mogen zitten.

De afdeling van de NVWA in Groningen onderzoekt non-food consumentenartikelen op microbiologische en chemische productveiligheid. Daarbij kan je denken aan het controleren van tatoeage-inkt, speelgoed, kunstgraskorrels en cosmetica op de aanwezigheid van kankerverwekkende, giftige en huidirriterende stoffen. Onderzoekers controleren daarmee of de veiligheid van de producten voldoet aan de Europese wet- en regelgeving. 

Annelies Akkerman, kwaliteitsmedewerker bij de NVWA, kwam zeven jaar geleden in contact met OTP, toen haar zoon zich op de middelbare school moest opgeven voor een bedrijfsbezoek. Het viel haar op dat de NVWA niet op de lijst stond, en daar wilde Annelies graag verandering in brengen. Inmiddels krijgt de NVWA al voor het zevende jaar op rij een paar keer per jaar een horde scholieren op bezoek in het laboratorium, om ze de organisatie én de branche te laten zien. “Zo kunnen we ze enthousiast maken voor ons vak”, zegt Durk. “Of juist niet, maar ook dat kan ze helpen bij het maken van een keuze voor een profiel of studie.”

ChecktheBizz

De NVWA doet mee aan ChecktheBizz, een van de evenementen van OTP waarbij leerlingen van het vmbo, havo en vwo een kijkje kunnen nemen bij bedrijven. Daarnaast organiseert OTP ook vier keer per jaar MeetYourFuture, een carrière-evenement waar bedrijven en studenten elkaar kunnen ontmoeten, én ChecktheNewBizz, een evenement voor zij-instromers op de arbeidsmarkt. 

Een kans om contact te leggen

Die evenementen zijn niet alleen interessant voor onderwijsinstellingen, maar zeker ook voor bedrijven. Naomi: “MeetYourFuture en ChecktheNewBizz kunnen al op korte termijn relevant zijn voor ondernemers”, legt ze uit. Zeker met het oog op de huidige arbeidsmarkt. “Studenten en zij-instromers komen er voor een stage of baan, dus daar ligt echt een kans voor ondernemers. ChecktheBizz kan je daarnaast zien als een meer langetermijninvestering. Het helpt leerlingen om de juiste profiel- of studiekeuze te maken én het laat hen zien wat Groningen allemaal te bieden heeft. Daardoor houden we ook talent in het Noorden.”

Tijdens alle evenementen kan je als bedrijf bovendien op een interactieve manier contact leggen met (jong) talent, bijvoorbeeld via gastlessen, bedrijfsbezoeken of carrière-evenementen. Daar sluiten Durk en Annelies zich bij aan. Annelies: “We kunnen hen laten zien wat het vak daadwerkelijk inhoudt. Sommige leerlingen worden daar heel enthousiast van, voor anderen bevestigt het dat ze nooit op een lab willen werken, en dat is beide mooi om te weten.”

Foto: Leerlingen bij de NWVA