“Aangezien ik dit seizoen graag met een aantal vrienden naast elkaar wilde zitten in Euroborg en dit niet is gelukt omdat alle plekken uitverkocht zijn, wil ik graag onderstaande onder de aandacht brengen.
Het is natuurlijk een geweldig resultaat buiten het veld, dat elke plek in het stadion al vanaf juni dit jaar, althans administratief gezien, bezet is. Chapeau voor de organisatie van FC Groningen en reden te meer om nu aan uitbreiding van de Euroborg te gaan denken! Volgens architect Wiel Arets is het stadion gemakkelijk modulair uit te breiden. ‘Nee’ moeten verkopen is in feite slecht nieuws. Juichen om een wachtlijst kan echt niet. Uitbreiding van het stadion zal toch ergens gepland staan?
Het zou in ieder geval als mogelijkheid in de planning moeten staan, lijkt mij. Je kunt nu niet spontaan naar het stadion, laat staan met een aantal vrienden naast elkaar zitten om de wedstrijd te bekijken. Er is domweg geen plek meer over! Dit maakt uitbreiding noodzakelijk en je moet het ijzer smeden als het heet is, nietwaar? FC Groningen is een grote, breed gedragen club. De potentie is er qua uitstraling, achterban, toeschouwers en sponsors. Gemeente en club moeten nu snel plannen gaan maken en hiermee spoedig aan de slag.
Achter een van de lange zijden zou je prima een ring bij kunnen bouwen t.b.v. zo’n 7.500 toeschouwers, waardoor het stadion een capaciteit krijgt van 30.000 mensen.
Stel, we houden het aan de lage kant, je begroot gemiddeld 300-euro voor een seizoenkaart = 300 x 7.500 plaatsen erbij = 2.250.000-euro extra opbrengsten per seizoen en dan heb je het maar over uitbreiding van 1 van de 4 zijden van het stadion.
Meer groei biedt meer inkomsten voor de FC en dit is noodzakelijk als je op termijn definitief richting de voetbaltop 6 van Nederland wilt doorgroeien!
Van harte hoop ik dat deze doelstelling en dit gevoel voor de club en de gemeente Groningen in de nabije toekomst een stuk dichterbij zullen komen.
Ik heb echter het trieste voorgevoel dat deze uitbreidingsgedachte nog heel ver weg staat van gemeente en club en mijn vrienden en ik nog heel lang moeten wachten alvorens we naast elkaar gezeten mogen genieten van een wedstrijd van onze FC…”
Bart de Glint
(Bart de Glint is tele-marketing-specialist, publicist en bassist bij Blues4Life en voelt zich als geboren Stadjer betrokken bij de ontwikkeling van de stad Groningen).