Met ruim 15.000 bezoekers, zo’n 550 deelnemers en zo’n 25 verschillende pleinen zijn de Promotiedagen het grootste netwerkevent van het Noorden. Het thema van deze editie is Toekomstmakers.
Het wordt een editie als vanouds – veel netwerken, stands, workshops en kennissessies – maar wel met een paar nieuwe elementen. Zo is er dit jaar voor het eerst een ‘mainstage’, in samenwerking met RTV Noord. “Eén groot hoofdpodium dus”, zegt Elzinga, “waar de hele dag door lezingen, tafelsessies, panels en sprekers op het programma staan.”
In tegenstelling tot voorgaande jaren zijn er nu minder kleinere podia, en vinden de sessies en workshops op één plek plaats. “Niet meer zo versnipperd. We merkten bij voorgaande edities dat die verschillende podia nog weleens voor verwarring zorgden, en ook voor ruis op de beursvloer.”
Nog dik anderhalve maand en dan is het zover. Maar voor Elzinga en het 5-koppige team is de drukte nu al begonnen. “In deze periode komt alles bij elkaar. De laatste aanmeldingen komen binnen, het programma wordt afgerond, de website en app moeten up-to-date zijn, de leveranciers moeten de juiste info hebben en ook de marketing draait volop.”
Het is de 38e editie voor van de beurs, óók voor Michel Elzinga. Tot 2005 was zijn vader Paul Elzinga directeur van de Promotiedagen; in 2005 nam hij het stokje over. De grootste verandering, al die jaren? “Onze rol”, zegt Elzinga. “In de beginjaren waren we voornamelijk een standjes-verkoper. Dan stond er een hal vol met min of meer dezelfde stands. Nu zijn we veel meer met conceptontwikkeling bezig. Zoals met de pleinen: wat is de doelgroep? En wat past daarbij? En welke bedrijven of kennispartners kunnen aansluiten zijn een plein?
Van borrelen naar kennisoverdracht
Ook de manier waarop er genetwerkt wordt, is in de loop der jaren veranderd, ziet Elzinga. “De avonduren waren tot een paar jaar geleden het drukste moment van de dag. Dan werd er onder het genot van een borreltje genetwerkt. De laatste paar edities ligt het hoogtepunt qua drukte op het einde van de middag. Geborreld wordt er nog steeds, maar het netwerken is nu inhoudelijker. Kennisuitwisseling is belangrijker.”
Het programma voor de komende editie is inmiddels zo goed als rond. De grootste trekpleisters? Elzinga wijst als voorbeeld op Simon van Teutem, auteur van De Bermuda-driehoek van Talent en Duncan Stutterheim, medeoprichter/eigenaar van ID&T en eigenaar van onder andere de Westergasfabriek. Hij komt vertellen over onder andere Stadsontwikkeling.
Er komen drukke weken aan, maar vooral ook léuke weken, vindt Elzinga. “Je begint met niks en gaandeweg vallen er steeds meer puzzelstukjes op hun plek.”