Komende donderdag 30 juni is de Omarm Challenge Groningen, een uniek initiatief van Omarm Groningen. Ruim tachtig ondernemers en ondernemende mensen hebben zich aangemeld om in dertien teams ter plekke een sociaal maatschappelijk vraagstuk op te lossen. Daar krijgen zij een uur de tijd voor. Maatschappelijke organisaties pitchen hun vraag. De teams bedenken de duurzame oplossing.
Zo gaat de Voedselbank de vraag pitchen hoe het de onzichtbare groep mensen met een laag inkomen kan bereiken. Stichting Leergeld pitch hoe er meer kinderfietsen kunnen komen. Voor deze en soortgelijke vragen is aan het eind van de Omarm Challenge Groningen een oplossing bedacht.
Versnelling
De werkwijze om in teams concrete en praktische oplossingen te bedenken is nieuw voor Omarm Groningen. Eric Datema is de initiatiefnemer en motor van de aanpak. Hij verwacht dat de Challenge versnelling brengt in het oplossen van maatschappelijke vragen. Datema: ‘We zetten de energie van ondernemers en ondernemende mensen aan. Gewoon, praktisch en concreet, dingen regelen, zorgen dat het voor mekaar komt. Dit gaat een hele gave middag worden.’
Omarm Groningen is het platform voor ondernemers die sociaal maatschappelijk van betekenis willen zijn. Het is de plek waar maatschappelijke organisaties hun vragen aanreiken. Die kunnen gaan over het aanpakken van armoede, het tegengaan van eenzaamheid of het oplossen van andere behoeften. Omarm Groningen verbindt ondernemend Groningen met partijen die zich inzetten voor mensen met een hulpvraag. Omarm brengt samen, zorgt voor actie en regelt resultaat.
Foto boven: Paul Papo van de Maripaangroep is een van de ondernemers die bedachten hoe ze samen met hun medewerkers een bijdragen kunnen leveren. Hóe hij en andere ondernemers dat doen, dat is te lezen op de website van Omarm Groningen.