Er wordt alleen al de gemeente Groningen jaarlijks voor zo’n 3,9 miljoen kilo aan ongeadresseerde reclamefolders verspreid, waarvan een deel ongelezen in de oud papierbak verdwijnt. De gemeenteraad van Groningen heeft daarom twee jaar geleden besloten de verspreiding van reclamedrukwerk verder in te perken.
Na het besluit van de gemeenteraad is in overleg met het bedrijfsleven een overgangstermijn van 20 maanden in acht genomen, zodat bedrijven zich konden voorbereiden en aanpassen. De termijn van 20 maanden is nu bijna voorbij, want vanaf 20 oktober is het zogeheten opt-in systeem van kracht. Dat houdt in dat de verspreider van folders er niet langer van uit mag gaan dat iedereen die geen NEE-sticker op zijn brievenbus heeft automatisch ook folders wil ontvangen.
Dit betekent dat ondernemers minder folders kunnen verspreiden. Tegenover die onzekerheid staan ook voordelen, benadrukt de gemeente: bedrijven hoeven minder folders te laten drukken, die gemiddeld beter worden gelezen.
InMijnBus
Verspreiders kunnen zelf een manier kiezen waarop bewoners aangeven of ze het folderpakket willen blijven ontvangen. Meest voor de hand liggende manier is een JA-sticker (‘JA, graag ongeadresseerde folders’) voor op de brievenbus, maar dat is geen optie: Spotta, de grootste verspreider van Nederland heeft gekozen voor een online systeem: InMijnBus (inmijnbus.nl). Via dat platform kunnen consumenten ook aangeven welke folders ze wel en welke ze niet willen ontvangen.
Economie
Strengere regels voor bedrijven die folders willen verspreiden
Groningse ondernemers die regelmatig reclamefolders verspreiden, krijgen vanaf 20 oktober te maken met nieuwe regels. Vanaf dat moment mogen er alleen nog folders worden bezorgd bij bewoners die daar expliciet toestemming voor hebben gegeven. Het ontbreken van de NEE-sticker is niet meer afdoende, zo schrijft de Groninger Ondernemers Courant.
Leestijd: 1 minuut