Economie

Steeds meer studenten voeren hun opdrachten uit bij Digital Society Hub: gebouw volledig aangepast aan digitalisering

“Zodra je het gebouw van de Digital Society Hub aan het Zernikepark binnen loopt, merk je het al meteen: dit is niet een standaard onderwijsgebouw. >>


Leestijd: 1 minuut

Steeds meer studenten  voeren  hun opdrachten uit bij Digital Society Hub: gebouw volledig aangepast aan digitalisering
Steeds meer studenten voeren hun opdrachten uit bij Digital Society Hub: gebouw volledig aangepast aan digitalisering

De inrichting qua kleuren, tafels, stoelen, labs en makersplekken. Een bijzondere plek op de Zernike Campus. Ook de permanente aanwezigheid van bedrijven, docenten en onderzoekers zorgt voor een andere sfeer. Dit is een plek waar je graag wilt zijn.” Dat zegt Tom Kellendonk, derdejaars student aan de opleiding Communication & Multimedia Design van de Hanzehogeschool Groningen. Hij voert zijn stage uit bij de Digital Society Hub.

Overal in het gebouw zijn multifunctionele ruimtes waar studenten, docenten, onderzoekers en medewerkers van bedrijven met elkaar werken aan innovatieopdrachten. Bijvoorbeeld op het gebied van 5G, Cybersecurity, digitale communicatie. E-Health en Virtual Reality.

Tom: “Dit is geen onderwijsgebouw, maar een gave plek om samen te leren en te innoveren.” Op de begane grond en eerste verdieping zijn alle traditionele leslokalen verwijderd en werken projectgroepen in open ruimtes gezamenlijk aan een thema.

“We betrekken studenten structureel bij de ontwikkeling van de innovatiewerkplaats”, vult Roland Hiemstra aan,  programmadirecteur van de Digital Society Hub. “Als je studenten anders en beter wilt opleiden, moet je ze betrekken bij het onderwijs en de omgeving waarin ze samenwerken aanpassen.”

Vanaf de oprichting van de innovatiewerkplaats in 2017, kent de innovatiewerkplaats een forse groei van aantallen studenten. In 2019 werkten er al 542 studenten van verschillende opleidingen en lectoraten samen met bedrijven en overheid aan innovatieopdrachten.

Ook voor 2020 verwacht Hiemstra, dat de aantallen studenten zullen toenemen. “Innovatieopdrachten op het gebied van digitalisering is niet meer weg te denken in het onderwijs. Digitalisering kent vele nieuwe en interessante invalshoeken om te onderzoeken en uit te proberen. In het juiste tempo opschalen is nu van belang, we moeten de dingen ook goed en zorgvuldig met elkaar uitvoeren.”