Economie

Unieke wandelroute langs leukste winkels en restaurants in Groningen

Voor het eerst is er nu een gids uitgekomen met een overzicht van- en een wandeling langs de leukste winkeltjes, restaurants en café’ s van Groningen. Het gaat om díe bedrijven die de binnenstad nu juist zo leuk en onderscheidend maken, en die samen voor veel toeristen de aanleiding vormen voor een bezoek naar Groningen. Het overzicht is gemaakt door Lutje Lokaal, een samenwerkingsverband van kleine ondernemers in de Groninger binnenstad.


Leestijd: 2 minuten

Unieke wandelroute langs leukste winkels en restaurants in Groningen
Unieke wandelroute langs leukste winkels en restaurants in Groningen

In de “Stadsgids”, zoals het overzicht heet, presenteren unieke, lokale winkeliers en horecaondernemers in Groningen hun zaak, en aan de hand van een kaart kiest de lezer de leukste route door de Stad. De Stadsgids is gratis verkrijgbaar bij de ondernemers zelf, bij de VVV en op diverse andere toeristische (informatie-)punten.

Dit voorjaar bleek uit een onderzoek van Lutje Lokaal dat veel bezoekers speciaal naar de Stad komen voor de kleine, lokale ondernemers. Het bezoeken van zo'n unieke winkel of horecagelegenheid smaakt bovendien naar meer, maar niet altijd weet het winkelend publiek waar de lokale ondernemingen te vinden zijn. Op die vraag geeft de Stadsgids antwoord: ruim dertig gastvrije ondernemers presenteren in het boekje hun zaak en op een handig kaartje is te zien in welke straten de bezoeker moet zijn voor het leukste dagje uit.

De Stadsgids is samengesteld door de ondernemers zelf en ademt het persoonlijke karakter van hun winkels en horeca. Het boekje is lokaal gedrukt en wordt gratis uitgedeeld aan bezoekers van de binnenstad. "In de Stadsgids staan de parels van Groningen," zegt Emmy Morren van De Heksenketel in de Folkingestraat. "We delen het uit aan iedereen die lokaal en uniek shoppen waardeert. Je kunt dan makkelijk vinden waar de leuke winkels zijn en waar je, tussen het winkelen door, even lekker wat kunt eten en drinken. De gids neemt je als het ware mee aan de hand en wijst je de weg door de binnenstad."

Lutje Lokaal startte enkele jaren geleden als tegenhanger van Black Friday, de uitverkoopdag waarbij vooral grote winkelketens reclame maken met kortingen. Twee keer per jaar, in mei en in november, organiseren de ondernemers van Lutje Lokaal een evenement voor bezoekers van hun winkels en horecazaken. Daarnaast promoot Lutje Lokaal door middel van het benadrukken van de authenticiteit, duurzaamheid en gastvrijheid van de kleine ondernemers het unieke karakter van de binnenstad van Groningen.

Meer informatie over de deelnemende winkels en horeca is te vinden op www.lutjelokaal.nl