Economie

Van Kraantje Pappie tot Noorderzon: Gronings duo ontwerpt en creëert sfeer op festivals

Voor iedere Groninger die ooit naar een festival of concert is geweest, is de kans groot dat die weleens een ontwerp van Vixen Design is tegengekomen. Summerstage, Noorderzon, het stagedesign van de laatste twee touren van Kraantje Pappie:de sfeer die menig Groninger kent, wordt mede gecreëerd door Rogier Eikenhout en Patricia De Vos, de ondernemende kunstenaars achter het bedrijf.  


Leestijd: 2 minuten

Foto | Jan Buwalda
Foto | Jan Buwalda

Ook verzorgt Vixen Design al twintig jaar de styling van Eurosonic Noorderslag. Van de informatiebalie tot aan de logo’s in de concertzalen: het wordt allemaal ontworpen en gemaakt in de loods van het bedrijf op het Suikerunieterrein. Nu wil Vixen Design de horizon verbredenen zich, naast de evenementen, richten op ondernemers buiten de culturele sector. “De tijd is rijp”, aldus Eikenhout. 

Een reusachtige boom met lichtgevende vierkante bladeren, een bloempot mét plant ter hoogte van twee volwassen mannen en een kunstige ronde bank waar lichtgevende lantaarns uitsteken. In onderdelen liggen deze kunstwerken verspreid door de loods van Vixen Design. Het creatieve bureau ontwerpt én creëert… “Ja, eigenlijk van alles”, vertelt Eikenhout. De Vos vult aan: “Als het maar grote, ruimtelijke styling betreft. We zijn eigenlijk vertalers. Niet in woord, maar in beeld.” 

“Duizenden mensen kijken ernaar, dat geeft echt een kick”

Eikenhout is van huis uit jongerenwerker en De Vos beeldhouwer en illustratrice. Samen begonnen ze in 2005 met de styling van de barren op het Noorderzon Festival. En dat smaakte naar meer. “Het geeft echt een kick”, vertelt De Vos. “Je bedenkt een idee, voert het uit en dan kijken vervolgens duizenden mensen ernaar.” De twee zijn een gestroomlijnd team. De Vos is het creatieve brein achter de ontwerpen. “Maar ik kan niks met een zaag.” Eikenhout neemt een groot deel van het praktische werk op zich, samen met een vloeibare schil van tien tot twaalf zzp’ers. 

Elk terrein of ruimte heeft een eigen aanpak nodig, vertellen Eikenhout en De Vos. Een ietwat leeg grasveld? Daar kan een echte eyecatcher tot zijn recht komen. Zoals de fantasierijke ‘boekentaart’, een vijftien meter hoge informatiebalie die ze bouwden voor festival Tomorrowland Belgium, waar meer dan 400.000 mensen op af komen.Voor een drukke locatie ontwerpen ze juist elementen die de aandacht afleiden van de hektiek. “Uiteindelijk wil je dat de ruimte de sfeer ademt van het festival of het merk”, vertelt Vos. 

De opdrachtgevers van Vixen Design hebben zich altijd door mond-op-mondreclame aangediend.Nu zijn Eikenhout en De Vos klaar om een nieuwe markt aan te boren. “We willen ons meer focussen op Groningse ondernemers en opdrachtgevers buiten Groningen”, vertelt Eikenhout. “Zodat onze creaties watminder tijdelijk zijn zoals bij festivals”, legt Vos uit. “Iedereen mag ons bellen: van een nachtclub tot een camping.” Er wordt druk gewerkt aan een nieuwe website met de mooiste werken van Vixen Design. Een rebranding naar Vixen Create staat nog op de planning: “Want we ontwerpen niet alleen, we creëren.”  

Én ze zijn bezig met het samenstellen van een verhuurcatalogus van de objecten uit hun opslag en nieuwe creaties. Onder andere de houten boom met vierkante, lichtgevende blokjes als bladeren komt daarin te staan. Waar die allemaal gestaan heeft? “Geen idee”, zegt Eikenhout bedachtzaam. “Die heeft inmiddels op wel 100.000 plekken gestaan.”  

Dit artikel staat ook in de nieuwste Groninger Ondernemers Courant. Klik hier om de hele krant online te lezen. Op de site van de GROC kun je ook je gegevens achterlaten, zodat je voortaan vier keer per jaar de krant gratis op de mat vindt.