De digitale tachograaf zorgt er dus voor dat je meer rust krijgt door ervoor te zorgen dat de EU-regels voor rij- en rusttijden nageleefd worden. Voorheen was er al een analoge tachograaf die de snelheid van voertuigen kon registreren op een tachograafschijf die elke 24 uur verwisseld werd. Echter is de digitale tachograaf sinds 2006 verplicht en dient deze op alle nieuwe voertuigen te worden geïnstalleerd. De digitale tachograaf lijkt ietwat op een autoradio en heeft een printer, twee smartcardlezers, display en keuzeschakelaar voor handmatige invoer. De tachograaf staat in verbinding met de bewegingssensoren en versnellingsbak van het voertuig. Zo kan nauwkeurig worden geregistreerd wat de bestuurder doet. Mocht een bestuurder niet voldoende rust hebben, dan wordt hier werk van gemaakt. Deze gegevens worden ongeveer 12 maanden bewaard.
Op een digitale tachograaf kun je diverse gegevens zien. Zo verzamelt deze verschillende soorten gegevens, waarbij je kunt denken aan:
– De afstand die de bestuurder wordt afgelegd, welke via de kilometerteller wordt vastgelegd
– De activiteiten van de bestuurder, zoals rijden, rust, enzovoort
– Specifieke details van tachograafkalibraties
– Of deze door een enkele bestuurder wordt gereden of er nog een bijrijder aanwezig is
– De snelheid van het voertuig
– De specifieke kenmerken van het voertuig
– De tijd en datum van wijziging van activiteiten
– Gebeurtenissen die hebben plaatsgevonden, zoals een snelheidsovertreding, zonder bestuurderskaart rijden, enzovoort
– Handhavingscontroles
– Het aantal keren dat de bestuurderskaart per dag wordt ingevoerd
Een digitale tachograaf in voertuigen zorgt ervoor dat er op de juiste tijden rust wordt genomen en deze rust ook voldoende is. Zo kun je jezelf in verschillende banen in de transportsector beschermen. Ga dan ook op zoek naar een kwalitatieve tachograaf die deze gegevens nauwkeurig registreert.