Wethouder Karin Dekker van Groningen heeft gisteren het startsein gegeven voor de Groningse deelname aan de Energy Battle. Deze vier maanden durende energiebespaarwedstrijd is een initiatief van het Klimaatverbond.
Negen gemeenten starten vandaag met de Klimaatverbond Energy Battle. Arnhem, Nijmegen, Wageningen, Groningen, Leeuwarden, Beuningen, Beek, Bronckhorst en Maastricht leveren in totaal 18 teams, waarbij zowel ambtenaren, raadsleden, bedrijven als bewoners thuis zoveel mogelijk energie gaan besparen. Groningen levert 3 teams die gerecruteerd worden uit ambtenaren, collegeleden en raadsleden.
Een gemiddeld Nederlands huishouden verspilt 14% elektriciteit. Daarnaast krijgen we met z’n allen steeds meer apparaten en gadgets in huis die allemaal elektriciteit verbruiken. Gemiddeld hebben we er zo’n 68 in huis! Met de Energy Battle wil Het Klimaatverbond laten zien dat een gemiddelde elektriciteitsbesparing van 10 tot 20% goed haalbaar is. Als een gemiddeld gezin 15% bespaart scheelt dat zo’n 120 euro per jaar! Besparen is dus goed voor de portemonnee en het klimaat.
De battle
De Energy Battle is een initiatief van het Klimaatverbond en heeft als doel om zoveel mogelijk elektriciteit te besparen. Alle deelnemers registreren thuis hun energieverbruik. Dat doen zij met behulp van de Wattcher, een energiemeter die inzicht geeft in het stroomverbruik van alle elektrische apparaten in huis. Vervolgens worden de resultaten online bijgehouden. Elke deelnemer krijgt tips om zo veel mogelijk energie te besparen. De teams gaan in drie rondes van vier weken thuis elektriciteit besparen. De gemeente met de grootste behaalde besparing is de winnaar en wordt op 12 februari 2012 tijdens de Warme Truiendag gehuldigd.
Groningen: drie teams
Groningen levert drie teams van ambtenaren die beurtelings in drie rondes van vier weken thuis elektriciteit besparen. Na vier weken dragen ze de wattcher over aan het volgende team. Door als gemeente het goede voorbeeld te geven en daar aandacht voor te vragen laat de gemeente aan Stadjers zien hoe je bewust met energie om kunt gaan. Het klimaatverbond zorgt voor een campagne rondom de wedstrijd om de kennis over energieverbruik te vergroten en een gedragsverandering tot stand te brengen.