Innovatie

De hype voorbij: nieuwe businessmodellen voor bestaande organisaties en markten

De digitale revolutie beheerste het afgelopen decennium. Een aantal bedrijfstakken werd op zijn kop gezet. De Academie voor Management, gelieerd aan de Rijksuniversiteit Groningen, organiseert een unieke postacademische leergang over deze nieuwe vormen van waardecreatie en innovatieve businessmodellen: Digitale Strategie voor Managers. Google, Vodafone, I-Tunes en Amazon en in Nederland Funda en Monsterboard kent iedereen. Maar ook buiten de spotlights van deze mediagenieke innovators verandert de wijze waarop bedrijven zaken doen en georganiseerd zijn ingrijpend. In deze nieuwe leergang is er enerzijds aandacht voor re-enginering van bestaande organisaties en waardeketens, maar ook voor het ontwikkelen van nieuwe businessconcepten in dienstverlening, industrie en handel.


Leestijd: 1 minuut

Coursemanager Harm Jan Bouwmeester: “Digitalisering heeft geleid tot veranderend aankoopgedrag en sociale structuren, die we tot tien jaar geleden niet voor mogelijk hielden. En de ontwikkelingen volgen elkaar nog steeds in hoog tempo op. Het is essentieel, dat organisaties hierop inspelen om concurrerend te blijven. Ook biedt de digitalisering uitgelezen mogelijkheden om nieuwe business te ontwikkelen.’’

Kerndocenten van de leergang zijn prof. dr. ir. Han Gerrits en Bert Flierman. Han Gerrits is directeur van Innovation Factory en hoogleraar E-business & IT-industry aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Flierman is ondernemer, docent en trainer, maar vooral een pragmatisch en ervaren marketeer. Hij begeleidt al vanaf 1995 organisaties bij het aanpassen aan digitale vernieuwingen.
Academie voor Management ontwikkelt en biedt postacademische leergangen op hoog niveau, gericht op beweeglijke strategievorming en vernieuwing in de breedste zin van het woord. Het onderwijs wordt verzorgd door gerenommeerde hoogleraren en praktijkprofessionals van naam die bereid en in staat zijn de grenzen van hun kennisgebied te verkennen.