De komst van Vopak is volgens de woordvoerder van groot belang voor de verdere ontwikkeling en versterking van de Eemshaven als energiehaven. Vopak voegt daarbij kennis, kunde en nieuwe kansen toe aan de regio met deze strategische op- en overslag terminal en geeft de Eemshaven hiermee een internationale betekenis in de oliesector.
Voor deze olieopslag is een terrein van 55 ha ten zuidwesten van de Julianahaven (onderdeel van de Eemshaven) gereserveerd. De bouw van de olietanks vindt gefaseerd plaats. In eerste instantie gaat het om de bouw van 11 tanks van elk 60.000 kubieke meter inhoud. In de daarop volgende fasen ligt het in de bedoeling om uit te breiden tot een maximum aantal van 46 tanks.
Voor Groningen Seaports betekent dit tevens een investering in de huidige infrastructuur van ca. 20 miljoen euro. Recentelijk is Groningen Seaports gestart met voorbereidende werkzaamheden. De tanks zullen via pijpleidingen met een door Groningen Seaports te bouwen oliesteiger in de Julianahaven verbonden worden. Vanuit dit havenbekken vindt de aan- en afvoer van olie plaats. Enkele regionale aannemers hebben al opdrachten gekregen voor delen van de bouw van de terminal.
De komst van Vopak garandeert een inkomstenstroom voor een lange termijn naar de Eemshaven in de vorm van erfpacht en havengelden. Hoewel de terminal zelf niet veel directe werkgelegenheid initieert (enkele procesoperators), creëert deze wel indirecte werkgelegenheid voor lokale bedrijven (onderhoudsbedrijven en toeleveranciers). Ook de extra scheepsbewegingen zullen aanvullende werkgelegenheid in de haven creëren voor het loodswezen, de sleepdienst, vastmakers en dergelijke.