Innovatie

FC Groningen en Energy Valley: een jaar later

Een commerciële eredivisieclub die de krachten bundelt met een platform dat duurzaamheid en energiebesparing wil bevorderen. Dat was niet eerder voorgekomen, maar in januari 2010 ging eredivisieclub FC Groningen de samenwerking aan met het energie platform Energy Valley. Het doel van de samenwerking was om te laten zien wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is op het gebied van duurzaamheid en energiebesparing. Dit zou mogelijk gemaakt worden door inzet van de naamsbekendheid van FC Groningen. Het credo luidde: groen voorbeeld doet groen volgen. Zo moest Stadion Euroborg het ‘groenste’ stadion van Europa worden Inmiddels is dat een jaar geleden, en kan worden gekeken wat voor impact de samenwerking heeft gehad op FC Groningen.


Leestijd: 2 minuten

Innovatief waren ze zeker, de plannen van FC Groningen. Veel eredivisieclubs staken al tijd en geld in maatschappelijke problemen, maar een club die zich volledig op duurzaamheid en energiebesparing richtte was totaal nieuw in de Nederlandse voetballerij. ‘Maatschappelijke verantwoordelijkheid’ noemde algemeen directeur van FC Groningen, Hans Nijland het. Zelf heeft Nijland ook de effecten ondervonden van de samenwerking, want inmiddels rijdt de hele directie en technische staf van FC Groningen in een Volkswagen Passat, die wordt aangedreven door gas.

Door de clinics van de Energy Valley Topclub laat FC Groningen haar fans kennismaken met duurzame energie. De Energy Valley Topclub is een samenwerking tussen BAM, Gasunie, GasTerra, Imtech en Essent. Het doel van deze club is rondom de wedstrijden van FC Groningen duurzame clinics te geven en kennis- en netwerkbijeenkomsten te organiseren. Zo hopen de Topclub en FC Groningen meer aandacht te trekken voor duurzaamheid. Dit toont aan dat FC Groningen haar taak in de maatschappij serieus neemt. Trainer Pieter Huistra die in een auto op gas rijdt, clinics die op een leuke en interessante manier gegeven worden. Zo wordt, door inzet van de naamsbekendheid van FC Groningen, de interesse van ‘de gewone man’ gewekt voor duurzaamheid en energiebesparing.

Naast de maatschappelijke verantwoordelijkheid, kon Hans Nijland niet ontkennen, speelden de financiën een grote rol. De vele partners en sponsors, die FC Groningen erbij heeft gekregen dankzij de ‘energiesamenwerking’, maken inmiddels een substantieel deel van de begroting uit. Door het oprichten van de Energy Valley Topclub werkt FC Groningen samen met de grootste bedrijven van de provincie. Giganten als de Gasunie, GasTerra en Essent leveren enorme bedragen aan de club, Alleen al de skyboxen van de partners levert de club een slordige vier ton op. De samenwerking met al deze grote maatschappijen heeft FC Groningen beslist niet armer gemaakt en mede hierdoor kan de club het hoofd boven water houden.

Al met al mag gesproken worden van een vruchtbare samenwerking tussen Energy Valley en FC Groningen. Door het gebruiken van de naamsbekendheid van FC Groningen, komt duurzaamheid nu ook aan bij de supporters van de club. Het feit dat Hans Nijland en Pieter Huistra een auto op gas rijden, kan voor veel mensen een enorme stimulans zijn ook energie te besparen en duurzamer te leven. En dat is het uiteindelijke doel van Energy Valley. Voor FC Groningen is de energiesamenwerking een financiële opsteker Een voordeel is ook dat de provincie Groningen, dankzij de gasbel onder Slochteren en de bedrijvigheid in de Eemshaven, bekend staat om haar energiewinning. Het is voor veel Groningers een herkenbaar thema.

Ook buiten de provincie slaat de ‘Groningse’ constructie aan. Ajax wil de Arena volledig ‘vergroenen’ en de nieuwe Kuip van Feyenoord moet ’s werelds schoonste stadion worden. Het ziet er naar uit dat FC Groningen een frisse wind heeft laten waaien door de voetballerij, als het sponsoring en werken aan de maatschappij betreft, en dat vele clubs heil zien in deze strategie. Het innovatieve beleid van FC Groningen blijkt een schot in de roos.