Gasunie en Vopak zijn sinds 2022 de eigenaren van de lng-terminal. In september 2022 – direct na het wegvallen van gasstromen uit Rusland – werd de terminal gebouwd om de energiezekerheid in Nederland en Noordwest-Europa te vergroten.
In de zomer van 2024 maakten Gasunie en Vopak, samen met het ministerie van Klimaat en Groene Groei (destijds EZK), bekend dat ze de mogelijkheden gingen onderzoeken om de lng-terminal langer te laten blijven in de Eemshaven. De exploitatie van de zogenaamde EemsEnergyTerminal loopt tot 2027, maar nu wordt dus gekeken of dit verlengd kan worden.
Gasunie en Vopak nodigden op maandag 3 februari de markpartijen uit. Zij konden hun belangstelling kenbaar maken om ook in toekomst vloeibaar gas (lng) te importeren. Deze samenwerking is volgens Gasunie essentieel voor het operationeel houden van de terminal na 2027.
CO₂-terminal
In een CO₂-terminal kan CO₂ worden verzameld, zodat het vervolgens of hergebruikt kan worden, of kan worden opgeslagen. Daarnaast worden ook de mogelijkheden voor het realiseren van een waterstofimportterminal onderzocht.
Het definitieve verlengings- en investeringsbesluit over de toekomst van EemsEnergyTerminal wordt eind 2025 verwacht. Nieuwe klantcontracten kunnen vanaf eind 2027 in werking treden.