Innovatie

GDBC Scriptieprijs Digital Business uitgereikt voor de beste masterscripties

Voor de vijfde keer is dinsdagavond in Martiniplaza in Groningen de GDBC Scriptieprijs Digitale Business uitgereikt. Met deze jaarlijkse prijs zet het Groningen Digital Business Centre (GDBC) excellente masterscripties in het zonnetje die zich richten op vraagstukken binnen het brede domein van digital business.


Leestijd: 3 minuten

De genomineerde studenten waren deze keer Maaike ten Hoor, Nanyun Zhang en Sydney Perdon. In deze volgorde werd gepresenteerd en toevalligerwijze was het ook de uitslag van deze avond. De jury, bestaand uit Tammo Bijmolt (GDBC-directeur), Karin van Lacum (IT-manager bij DUO, namens Samenwerking Noord) en Tjarda Polderman (werkzaam bij Founded, namens start-ups en ondernemers) was het snel eens.

Maaike ten Hoor, met haar indrukwekkende presentatie over de uitlegbaarheid van AI in de zorg (en waarom dat een cruciale voorwaarde is voor daadwerkelijke toepassing) was met overmacht de grote winnaar van deze editie.

Zhang werd tweede met zijn onderzoek naar de impact van AI-openheid (‘created by AI’) op consumenten en Perdon werd derde, met zijn verhaal over het vermogen van AI met betrekking tot vraagvoorspelling. Ten Hoor won de hoofdprijs van 2000 euro, Zhang 1000 euro en Perdon 500 euro ,voor een goed bezette zaal in Martiniplaza.

Bas Baalmans, projectleider Groningen Digital Business Center kijkt met een tevreden gevoel terug op de middag en avond. “Wederom geslaagd, voor de vijfde keer alweer. Een meer dan indrukwekkende winnares, mooie presentaties en een divers publiek bestaande uit onderwijsinstellingen, ondernemers en organisaties en studenten. Op naar de zesde!”

Steeds meer A.I.

Digitalisering speelt een steeds belangrijkere rol in organisaties en raakt vrijwel alle disciplines binnen bedrijfskunde en management. Thema’s als informatiesystemen en e-commerce worden daarbij steeds vaker aangevuld met technologische en methodologische ontwikkelingen zoals data science, artificial intelligence, blockchain en robotica. Het was ook in deze editie volop AI wat de klok sloeg.

Doel van Scriptieprijs

De Scriptieprijs Digitale Business is bedoeld voor masterstudenten van de Rijksuniversiteit Groningen die in hun afstudeeronderzoek een bijdrage leveren aan dit vakgebied. Dit kan vanuit alle faculteiten.

Het begrip digital business wordt breed geïnterpreteerd. Scripties kunnen onder meer betrekking hebben op accounting, finance, HRM, marketing, innovatie- en strategiemanagement, supply chain en operations. Voorbeelden van onderwerpen zijn onder andere digitale strategie en transformatie, AI- en data science-toepassingen in organisaties, digitalisering en duurzaamheid, smart industries, ethische en juridische aspecten van AI, en online commerce.

Voorheen Aart Bosman Prijs

De prijs is een voortzetting van de voormalige Aart Bosman Prijs en wordt mogelijk gemaakt door een schenking van dr. Gezinus Hidding, alumnus van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde (1982) en momenteel universitair hoofddocent aan LoyolaUniversity Chicago.

Met deze prijs wil hij zijn oud-docent prof. Aart Bosman (1930–2008) eren, een pionier en grondlegger van de informatiewetenschap in Nederland. Het GDBC heeft dit initiatief overgenomen en voortgezet onder de naam Scriptieprijs Digitale Business.

Digitale Business

Met de Scriptieprijs Digitale Business wil het GDBC studenten stimuleren om te kiezen voor scriptieonderwerpen binnen digital business, bij te dragen aan oplossingen voor digitaal gerelateerde organisatievraagstukken en de brede mogelijkheden én hoge kwaliteit van afstudeeronderzoek in dit vakgebied zichtbaar te maken. Het event is de laatste jaren vaste prik op de agenda richting het einde van het jaar, vaak in combinatie met een sportevenement.

Dit jaar was het wederom in Martiniplaza en werd de avond afgesloten met een gezamenlijk buffet en bezoek aan de Europese basketbalwedstrijd van Donar tegen het Kroatische KK Alkar Sinj (90-71).