De vijf OGGz-teams sluiten aan bij de stadsdelen in Groningen en het buurtmaatschappelijk werk krijgt hierin een belangrijke rol. Zij zorgen voor het signaleren van de problemen in de wijk. Vervolgens kan de GGD-medewerker van het OGGz-team besluiten dat een huisbezoek gewenst is en dit bezoek ook daadwerkelijk brengen. In de OGGz-teams zitten naast de GGD, professionals van MJD, Lentis en VNN.
Eerder betrokken
Door het werken op stadsdeelniveau zijn de lijnen korter en hebben de professionals in de teams beter zicht op hun doelgroep in de wijk. De nieuwe werkwijze vloeit mede voort uit een aanbeveling uit het onderzoek, dat lector OGGz van de Hanzehogeschool Gert Schout deed, naar de Groningse situatie. Daarnaast kunnen de medewerkers dankzij de nieuwe werkwijze eerder ingrijpen bij een eventuele terugval van cliënten en gebruikmaken van elkaars deskundigheid.
Overlast melden
Daarnaast gaan de OGGz-teams intensiever met de politie samenwerken om overlast tegen te gaan en zoveel mogelijk te voorkomen. Het Meldpunt Overlast en Zorg krijgt hierbij een nieuwe rol. Voor alle ‘zorgmeldingen’ kunnen inwoners voortaan terecht bij het meldpunt. Voorbeelden hiervan zijn verwaarlozing, vervuiling, vereenzaming, psychische problemen of verslavingsproblematiek. Voorheen gingen deze meldingen veelal naar de GGD. Het Meldpunt Overlast en Zorg is te bereiken via 050 – 587 5885. Via het ‘e-loket’ op de website van de gemeente Groningen is het ook mogelijk digitaal een melding door te geven.