Innovatie

Gemeente neemt Google Maps applicatie D66 over

Meldingen over het beheer en onderhoud van de openbare ruimte kunnen vanaf 1 november aanstaande ook via een digitale kaart op de website van de gemeente Groningen worden doorgegeven aan het loket Beheer en Verkeer. Het initiatief van D66 om digitale kaarten te gebruiken als aanvulling op de bestaande manieren om klachten en meldingen aan de gemeente kenbaar te maken, wordt daarmee overgenomen, zo meldt D66 met enige tevredenheid.


Leestijd: 1 minuut

D66 lanceerde op 4 januari dit jaar een Google Maps applicatie op haar eigen website: www.d66groningen.com. Via deze applicatie kunnen inwoners van de stad klachten doorgeven via een digitale kaart van Groningen. Dankzij deze kaart komen tekortkomingen in de stad duidelijk in beeld.

De meldingen werden wekelijks aangeboden aan de gemeente zodat deze ermee aan de slag kon.
Vanaf 1 november opent de gemeente op haar website een eigen applicatie. Deze applicatie, vergelijkbaar met de Google Maps applicatie van D66, is direct gelinkt aan het onderhoudssysteem van het loket Beheer en Verkeer. Op die manier kunnen de meldingen direct worden verwerkt.

Daarnaast zien de stadjers meteen of er al eerder een melding door iemand anders is gedaan en ontstaat er een goed beeld van klachten en meldingen over de hele stad. De gemeente gaat rugbaarheid geven aan de nieuwe mogelijkheid om gebreken in de openbare ruimte te melden via de nieuwe digitale kaart op haar website. Zodra de applicatie van de gemeente in gebruik is, zal D66 de applicatie op haar eigen website sluiten.

D66 is verheugd dat de gemeente het initiatief heeft overgenomen. ‘Het is een prachtige manier om samen met bewoners de stad leefbaar te houden. Wij hebben als fractie, door onze eigen applicatie, laten zien dat het werkt. Dat de gemeente dit nu heeft overgenomen is goed nieuws. Wat we nog wel missen is een klokje bij de melding, zodat iedereen kan zien hoe lang de melding in het systeem staat’ aldus D66-voorman Elco van de Wilt.