Innovatie

GroenLinks Groningen wil schone stadsdistributie met ‘Utrechts’ model

GroenLinks in Groningen wil dat de bevoorrading van winkels en bedrijven in de binnenstad vanaf een centraal punt plaats vindt. De bevoorrading zou moeten worden uitgevoerd door schone vervoersmiddelen. Zo wil de fractie overlast van bestel- en vrachtwagens beperken en de luchtkwaliteit in het centrum verbeteren.


Leestijd: 2 minuten

GroenLinks heeft zich laten inspireren door het ‘Utrechtse model’ voor stadsdistributie dat inmiddels in meerdere grote steden wordt gebruikt. Voor de bevoorrading van winkels en ondernemingen is de Groningse binnenstad tijdens venstertijden toegankelijk. Aan deze praktijk kleven een aantal nadelen. Zo ontstaan er opstoppingen en overlast (bijvoorbeeld in de Brugstraat).

Verder zijn er geen milieueisen voor de vrachtwagens en bestelwagens die de bevoorrading uitvoeren, met luchtvervuiling en negatieve klimaateffecten tot gevolg. De bevoorrading is ook inefficiënt; elke winkel zorgt voor de eigen bevoorrading en is door beperkte opslagruimte soms gedwongen om te kiezen voor veel ritten met kleine lading. Bovendien worden de venstertijden regelmatig niet gerespecteerd, waardoor de bevoorrading soms op onwenselijke, drukke momenten plaatsvindt.

Utrechtse model

GroenLinks is voorstander van het Utrechtse model om deze problemen op te lossen. Het Utrechtse model behelst dat de stadsdistributie vanuit een centraal punt buiten de binnenstad wordt georganiseerd. De bevoorrading van winkels in de binnenstad wordt zo veel mogelijk gebundeld en door één, schoon, transportbedrijf uitgevoerd (o.a. Binnenstadservice en Cargohopper). Dit betekent minder vervoersmiddelen in de binnenstad en dus meer ruimte voor fietser en voetganger en minder luchtvervuiling. Bovendien levert de afname van het autoverkeer een bijdrage aan de klimaatdoelstellingen van de gemeente Groningen

Successen
Ervaringen elders laten zien dat een centrale duurzame stadsdistributie zeer succesvol kan zijn. In de eerste zestien maanden leidde het model in Utrecht tot een besparing van 1500 reguliere bestelwagenritten en 33 ton minder CO2-uitstoot.
Momenteel maken behalve Utrecht bijvoorbeeld Nijmegen, Den Bosch, Haarlem en Zutphen gebruik van het model. Ook in Amsterdam, Rotterdam en Maastricht wordt over de wenselijkheid van dit model nagedacht.

Vragen aan college
De rol van de gemeente bij de verandering van de stadsdistributie is voornamelijk faciliterend. GroenLinks heeft vragen aan het college gesteld over een nieuw model voor stadsdistributie en vraagt het college om hierover in overleg te gaan met ondernemers in de binnenstad.