Innovatie

Groningen na Randstad regio met meeste belangstelling voor kunstmatige intelligentie

Groningen is na de Randstad de regio waar bij bedrijven de belangstelling voor artificial intelligence (AI) het grootst is. Vooral in de IT-sector en de telecombranche neemt het gebruik van ai een vlucht.


Leestijd: 1 minuut

Dat meldt het bedrijf Equote, een bedrijf actief in de marketingsector. Het bedrijf gebruikte voor haar onderzoek recent gepubliceerde CBS-data, in combinatie met Google Trends.

Sinds de introductie van ChatGPT eind 2022 is kunstmatige intelligentie niet meer weg te denken uit menig bedrijf. Met name de IT- en telecombranche maken er dankbaar en veelvuldig gebruik van. Maar liefst 35 procent van de bedrijven in deze sectoren pasten AI toe in 2023. Dat blijkt uit onderzoek van linkbuildingbureau Equote.

AI leeft vooral in de Randstad

Waar AI inmiddels dus breed toegepast wordt, is het niet in heel Nederland even populair. Uit cijfers van Google Trends blijkt dat de animo voor het onderwerp ‘kunstmatige intelligentie’ vooral in de Randstad en de provincie Groningen (specifiek de stad Groningen) populair is.

Volgens Veldhuis is daar een logische verklaring voor: “De grote techcorporates en telecombedrijven zijn hoofdzakelijk geconcentreerd in in steden als Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Eindhoven. Daarnaast zijn het met name studenten – die wonen in de grote steden – die er dankbaar van AI gebruikmaken.”

Routinematige taken

Volgens mede-oprichter Veldhuis van Equote hoeven we niet bang te zijn dat AI binnen de kortste keren onze banen volledig overneemt. Het gaat volgens hem vooral om routinematige taken.

“In de IT-sector wordt AI bijvoorbeeld gebruikt voor het automatiseren van dagelijkse taken, zoals het updaten van systemen en het controleren van de netwerkstatus. Dit bespaart tijd en laat IT-medewerkers zich focussen op belangrijkere projecten. Verder zie je onder meer in de telecombranche dat steeds meer bedrijven gebruikmaken van AI-chatbots, als ondersteuning van de klantenservice. Die kunnen snel en 24/7 vragen van klanten beantwoorden, wat de service verbetert en wachttijden vermindert”, aldus Veldhuis.