Van zes Nederlandse steden is onderzocht hoeveel er minder gefietst en gewandeld wordt door de komst van de deelscooter: Amsterdam, Assen, Den Haag, Groningen, Rijswijk en Rotterdam. In Rotterdam is het verlies het grootst; er wordt 2,3 miljoen kilometer minder gefietst en bijna een miljoen kilometer minder gewandeld. Amsterdam volgt als tweede stad met 1,5 miljoen kilometer minder fietsen en meer dan 300 duizend kilometer minder wandelen.
In slechts drie jaar is het aanbod van deelscooters in Nederland explosief gegroeid naar meer dan 12 duizend scooters in tientallen steden en dorpen. Alle aanbieders van deelscooters in Nederland – GO Sharing, Felyx, Check en Tier – kregen recentelijk kapitaalinjecties van miljoenen euro’s om verder uit te breiden.
Actiegroep Scootervrij wil scooters op landelijke schaal zo snel mogelijk uit het straatbeeld krijgen. Deelscooters hebben volgens de organisatie een negatieve impact op de volksgezondheid. Gemeenten hebben een rol om de scooters te weren, volgens de actiegroep. Vooralsnog gebeurt dit alleen in Leiden.
Innovatie
Groningers wandelen en fietsen minder sinds komst deelscooter
Sinds de komst van de deelscooter wordt er in de stad Groninger een stuk minder gefietst en gewandeld. Het gaat jaarlijks om 1,1 miljoen kilometers minder aan fietsen en 350 duizend kilometer minder aan wandelen. Dat berekende actiegroep Scootervrij aan de hand van overheidsevaluaties en data van deelscooteraanbieders.
Leestijd: 1 minuut