Osinga onderzocht de motieven en effecten van de marketing van medicijnen in de Verenigde Staten. Uit het onderzoek blijkt dat artsen eerder nieuwe en duurdere medicijnen voorschrijven die nog wel worden gepromoot. Het medicijn dat na het verstrijken van het patent goedkoop beschikbaar is, wordt daardoor veel minder verkocht dan zou kunnen. Dat kost de samenleving tientallen miljoenen euro’s
Er gaan jaarlijks wereldwijd tientallen miljarden om in de marketing van medicijnen, tot wel twee keer zoveel als in de ontwikkeling ervan. Maatschappelijk is er veel kritiek op de manier waarop medicijnfabrikanten hun producten aan artsen proberen te slijten. Niet alleen de enorme bedragen, maar ook de beïnvloeding van de artsen stuit op weerstand.
De farmaceutische markt in de VS komt overigens niet in alle opzichten overeen met die in Europa. Zo mag in de VS reclame op tv gemaakt worden voor alle medicijnen, waar dat in Europa alleen kan voor de pillen en poeders die bij de drogist verkrijgbaar zijn. Maar veel van de conclusies zijn wel naar Europa te vertalen, stelt Osinga.