Innovatie

Groningse Fotofabriek verslaat ‘Goliaths’ met slimmigheid

De fotoboekentest riep de Fotofabriek voor het negende jaar op rij uit als beste fotoboekenaanbieder. Bij de Fotofabriek genieten ze er wel van om grote reuzen als Albelli en Hema te verslaan. “Het is een beetje als David en Goliath. Ik vind het wel leuk dat wij een goed verstopt geheim uit het Noorden zijn.”


Leestijd: 2 minuten

Hoe het komt dat het relatief klein Groningse bedrijf zo succesvol is? “Het antwoord hierop is vrij simpel”, antwoordt directeur Stephan de Vries nuchter. “We bieden hoogstaande kwaliteit. Daarnaast richten we ons op innovatie en snelheid. Heeft iemand een goed idee, dan gaan we er direct mee aan de slag. Wat een groot bedrijf soms jaren kost, is bij ons slechts een kwestie van dagen of weken”, zo zegt hij in de nieuwste editie van de fysieke Groninger Ondernemers Courant.

Alles in huis

De Fotofabriek mag dan de David naast Goliaths als Albelli en Hema zijn, de digitale drukkerij heeft wel alles in huis. Het bedrijf doet elke stap in hun productielijn zelf met hun 200 medewerkers. Van softwareontwikkeling waar klanten hun fotoproducten mee ontwerpen tot de digitale drukkerij op locatie.

“Wij kunnen hierdoor snel werken en inhaken op nieuwe ontwikkelingen en dat is precies wat we leuk vinden om te doen; iets maken dat nog niet bestaat. Veel mensen denken bij drukkerijen aan stoffige bedrijven. Wij laten graag het tegendeel zien.”

Hoe laat is het?

“Ik verlies regelmatig het gevoel van dag of tijd hier”, bekent de Vries. “Niet omdat ik vergeetachtig ben hoor”, lacht hij. “Het is gewoon leuk om bezig te zijn met nieuwe dingen. Dat we vandaag weer iets beters aanbieden dan gisteren. Als ik nu terugkijk naar hoe we een jaar geleden werkten, zie ik dat er alweer zoveel is veranderd.”

Heb je een goed idee, dan word je serieus genomen. Ongeacht functie of achtergrond. “Medewerkers komen eigenlijk de hele dag door met nieuwe ideeën of suggesties. Zijn ze goed, dan doen we er wat mee. Hierdoor is er een sterk gevoel van invloed op het eindresultaat onder de medewerkers”, aldus de Vries.

“Zo onderzoeken we nu bijvoorbeeld de mogelijkheden om mensen zelf kunstproducten te laten ontwerpen met behulp van Artificial Intelligence. En onlangs brachten we de Grønnboeklijn uit: duurzame fotoboeken die mensen zelf kunnen ontwerpen.”

Kansen

Kansen bieden vindt de Vries belangrijk. Hij kreeg ze zelf ook binnen het bedrijf. “Ik startte 13 jaar gelden als webdeveloper bij de Fotofabriek en heb op bijna alle afdelingen gewerkt. We zoeken vooral waar iemand goed tot zijn recht komt en waar zijn of haar ambities liggen. Klassieke functietitels zeggen me niet zoveel.”

En zo komt het dat er een mengelmoes van mensen bij de Fotofabriek werkt. “Van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, vluchtelingen, studenten tot universitair geschoolden. Doordat we alles zelf doen zijn er enorm veel verschillende functies. Wat ik mooi vind is dat iedereen elkaar uiteindelijk tegenkomt bij de pingpongtafel of in de kantine”.

“We maken als bedrijf denk ik goed gebruik van de kansen die in deze regio liggen”, besluit De Vries. De noordelijke mentaliteit sluit goed aan bij ons bedrijf. Hiervoor hoef je niet naar het Westen te verhuizen. Ik vind het wel leuk dat we een goed verstopt geheim zijn in het Noorden.”

www.fotofabriek.nl