Innovatie

Groningse horeca goed gewaardeerd; maar meer terrassen en gevarieerder aanbod gewenst

De Groninger horeca krijgt goede waarderingscijfers van de binnenstadbezoekers. Uit een grote publieksenquête blijkt dat driekwart van de gasten de kwaliteit van de horecabedrijven in de stad “goed” of zelfs “uitstekend” vindt. Ook over de diversiteit zijn de consumenten tevreden: 80% vindt het horeca-aanbod in Groningen breed en gevarieerd. De bezoekers waren tevreden over de klantvriendelijkheid van de horecamedewerkers.


Leestijd: 2 minuten

Horeca-adviesbureau Van Bergen Nieman in Groningen vroeg ruim 700 binnenstadbezoekers naar hun mening. Bijzondere aandacht in het onderzoek ging uit naar de kwaliteit van de Groninger terrassen. Het meest favoriete horecaterras was dat van ’t Feithhuis aan het Martinikerkhof.

WAARDERING
Het meest tevreden zijn de bezoekers over de vriendelijkheid van de gastheren en -vrouwen: 85% beoordeelde deze als “goed” of “uitstekend”. Dit aspect ervaren de gasten als het belangrijkste criterium voor hun oordeel over een horecabedrijf. De gehanteerde prijzen worden vooral positief beoordeeld in de restaurants (72% goed tot uitstekend).

Het meest gesignaleerde kritiekpunt betreft de horecaterrassen. Een derde van de bezoekers vond de snelheid van het opnemen en uitserveren van de bestellingen voor verbetering vatbaar. Minder waardering was er ook voor de kwaliteit van het terrasmeubilair. Een derde verbeterpunt vormden de toiletten: in (eet)cafés en fastfoodbedrijven kunnen deze volgens 40% van de ondervraagden beter.

JONGEREN HET MEEST KRITISCH
Opmerkelijk genoeg zijn vooral de jongere horecabezoekers kritisch gestemd. Ruim 40% van de jongeren vindt dat de professionaliteit van bedieningsmedewerkers te wensen over laat. Zij oordelen ook negatiever over de prijs-kwaliteitverhouding: 2 op de 5 jongeren tot 25 jaar vindt de prijzen aan de hoge kant. Dat is van belang omdat driekwart van die populatie de prijs erg belangrijk ervaart bij de waardering voor een horecabedrijf.

TE WEINIG TERRASSEN IN DE BINNENSTAD
De meest favoriete horecaterrassen onder de 700 respondenten waren 1. ’t Feithhuis, 2. De Sigaar aan de Hoge der Aa en 3. De Kosterij aan de voet van de Martinitoren. Een deel van de terrassen in de binnenstad blijkt geheel eigen doelgroepen te bedienen. De top 3 van de terrasbezoekers tot 35 jaar week aanzienlijk af van de totaalscore. Deze uitkomst was: 1. Time Out in de Poelestraat, 2. Drie Gezusters aan de Grote Markt en 3. Sunset dakterras van Springs aan de Grote Markt.

Er werd door de respondenten vaak opgemerkt dat er toch nog te weinig terrassen zijn. Het realiseren van meer terrassen aan het water wordt als een belangrijke verrijking van het aanbod genoemd.

GEMISTE HORECACONCEPTEN

1 op de 5 ondervraagden gaf aan een specifiek type horecabedrijf in het stadshart te missen. Jongeren zijn zeer tevreden over de breedte van het horeca-aanbod. Binnen de doelgroep van 25- tot 45-jarigen vond echter een derde van de respondenten dat het aanbod gevarieerder en afwisselender moet zijn.
De meest genoemde ontbrekende horecaformules in de binnenstad zijn:
 Trendy loungecafé/cocktailbar
 Danszaak voor dertigplussers
 Vis- en sushi-restaurants