Turbulente markten
De eerste zes rondes werden bepaald door een turbulente afzet- en leveranciersmarkt. De teams moesten hun strategie hierop afstemmen en tegelijkertijd de kosten drukken door productieverbeteringen. Op basis van de gemiddelde score over zes rondes werden 28 van de 250 teams geselecteerd voor de finale in Utrecht.
Tijdsdruk
In finalerondes 1 en 2 verraste de organisatie van The Fresh Connection de teams met de introductie van een nieuwe productlijn. Onder hoge tijdsdruk moesten de teams zowel hun bestaande productlijnen optimaliseren als ook de inkoop, productie en verkoop van de nieuwe producten opzetten. De vijf teams die het beste in staat bleken om snel de juiste beslissingen te nemen stootten door naar de allesbeslissende finaleronde.
Lef
In deze laatste finaleronde werd het nog spannender: voor maar één team was er de mogelijkheid om een nieuwe klant binnen te halen en hiermee mogelijk extra winst te genereren. De teams van de RUG, Philips, Beaufort Business Partners en CQM team 1 en 2 kregen de opdracht om aan de zaal van 400 aanwezige managers te presenteren waarom zij deze klant moesten krijgen. Waar de andere teams tegen elkaar opboden om de extra klant binnen te halen was de strategie van het RUG team “Thanks but no thanks”. Dit zorgde voor daverend applaus uit de zaal. CEO Unilever Peter Ernsting en CEO Refresco Hans Roelofs waren het eens: “Deze strategie getuigt van lef”.
Enthousiasme
De strategie om trouw te blijven aan de bestaande klanten bezorgde het RUG team uiteindelijk de overwinning. “Wij hebben alles gegeven” zegt teamlid Erik Soepenberg “Hoewel we vergeleken met de managers relatief weinig praktijkervaring hadden, hebben uiteindelijk ons enthousiasme en analytische aanpak de doorslag gegeven.”
Het RUG team bestond uit (in alfabetische volgorde):
Boyana Petkova – Vice President Supply Chain Management
Erik Soepenberg – Vice President Operations
Remco Germs – Vice President Purchasing
Tim van Kampen – Vice President Sales