Innovatie

Jongens met Downsyndroom maken reclamecampagne

Drie jongens uit Groningen, alle drie met het syndroom van Down, hebben onder begeleiding van Jaïr Wassink een indrukwekkende reclamecampagne bedacht. Aan de hand van het door hen bedachte thema ‘Ik denk het verschil’ presenteren ze hun kijk op het leven. Doel: het verbeteren van het imago van mensen met Downsyndroom.


Leestijd: 1 minuut

De drie jongens bedachten de campagne helemaal zelf. Via brainstorms met woordenwolken en moodboards, kwamen ze tot een serie advertenties met pakkende boodschappen. Het idee voor dit project komt van de 31-jarige Jaïr Wassink. Hij studeert hiermee af aan de Academie voor Popcultuur in Leeuwarden. Hij licht toe: ‘Nu worden mensen met Downsyndroom eigenlijk bezig gehouden, terwijl ze volgens mij de huidige maatschappij veel meer te bieden hebben.’

Jaïr Wassink is zo positief verrast over het creatieve proces en het eindresultaat, dat hij aangeeft door te willen gaan op deze weg. ‘Mijn wens is om de verbeeldings- en denkkracht van Daniël, Bas en Wout ook los te laten op creatieve uitdagingen van opdrachtgevers uit het bedrijfsleven en de non-profitsector. Ook voor deze organisaties kunnen zij het verschil denken.’

De campagne wordt 1 februari gepresenteerd in het Oude Kassencomplex aan de Campinglaan in Groningen.