Innovatie

La Compagnie ontwikkelt nieuwe, vraaggestuurde manier van projectontwikkeling

Het in Groningen gevestigde marketing- en communicatiebureau La Compagnie heeft een nieuwe aanpak ontwikkeld voor projectontwikkeling en stads- en gebiedsontwikkeling. Daarbij is niet langer zaligmakend wat een opdrachtgever, bijvoorbeeld stad of provincie wil, maar is er veel meer oog voor wensen uit de bevolking. Op die manier moet worden voorkomen dat er gebouwd gaat worden voor de leegstand en dat er complete dorpen en wijken worden ontwikkeld waar later eigenlijk helemaal geen vraag naar blijkt te bestaan. La Compagnie heeft daartoe samen met het Rotterdamse bedrijf Walas Concepts de alliantie ´PRO´ opgericht.


Leestijd: 2 minuten

De wereld is volgens La Compagnie veranderd. Het oude systeem van top down gebiedsontwikkeling is volgens haar failliet. Betrokken organisaties voelen nog dagelijks deze pijn: verpaupering van industrieel erfgoed, leegstand, marketingcampagnes zonder rendement, tegenvallende grondverkopen en hoge rentelasten. Dit kan volgens de initiatiefnemers anders. Walas Concepts en La Compagnie presenteerden daarom maandag 30 mei 2011 de alliantie PRO voor integrale, markt- én mensgerichte consultancy, waarbij gezonde exploitatie van onroerend goed het doel is.

Geijkte processen voor gebiedsontwikkeling moeten in Nederland drastisch omgegooid worden. De markt heeft de afgelopen jaren een harde wake up call gekregen. Nu de wekker van de recessie luidruchtig is afgegaan blijkt dat de wereld is veranderd. Het oude systeem van top down planontwikkeling is failliet. De pijn van dit bankroet wordt dagelijks gevoeld in Nederland. Gemeenten, banken en projectontwikkelaars zitten met de gebakken peren: verpaupering van industrieel erfgoed, leegstand, gekunstelde marketingcampagnes zonder rendement, tegenvallende grondverkopen en loodzware rentelasten. Omdat het anders kan presenteren Walas Concepts en La Compagnie op maandag 30 mei 2011 de alliantie PRO.

PRO biedt integrale, markt- én mensgerichte consultancy, waarbij een gezonde exploitatie van gebieden, locaties en gebouwen het doel is. Uitgangspunt van de PRO-aanpak vormen de mensen. Gebruikers, bewoners, ondernemers zijn, nét als gemeenten, banken en projectontwikkelaars ‘stakeholders’. Door bij gebiedsontwikkeling voor een integrale aanpak te kiezen, met oog voor verhoudingen en voor wensen en mogelijkheden van toekomstige gebruikers, ontstaan bloeiende ‘communities’. Door vanuit dit gegeven te werken en daarbij schaalgrootte als een flexibel gegeven te beschouwen, kunnen steden, gebouwen en andere gebieden duurzaam en vitaal gemaakt worden.

Initiatiefnemers Walas Concepts uit Vancouver en Rotterdam en La Compagnie marketing- en communicatie in Groningen hebben hun sporen ruim verdiend op het gebied van ontwikkeling en marketing van steden, gebieden, gebouwen en merken.

Walas, onder leiding van Gerben van Straaten, is adviseur en programmeur en vormt een kennisplatform voor hergebruik van industrieel erfgoed in de creatieve economie en voor de revitalisering van stedelijke gebieden. De Rotterdamse vestiging werkt voor gemeenten en andere organisaties die zich bezighouden met gebiedsontwikkeling. Van Straaten is auteur en ontwikkelaar van het Earth Charter Cities Manifesto, waarin principes voor duurzame, vitale en leefbare steden voor de toekomst worden verwerkt. Het Earth Charter heeft nauwe connecties met de Verenigde Naties.

La Compagnie, onder leiding van Geerth Boschma, werkt al sinds 1987 voor tal van nationale en internationale merken, maar ook voor gemeenten, bouwers en projectontwikkelaars. Het bureau is er van overtuigd dat ‘push-marketing’ (waarbij communicatieboodschappen met veel tamtam en zonder vooronderzoek vanuit de zender naar ontvangers worden geduwd) vandaag de dag een gepasseerd station is, zeker bij het vermarkten van gebiedsontwikkeling.

De aanpak van PRO biedt een geheel andere manier van denken. Een benadering die tot voor kort ongebruikelijk was in de branche. De oprichters zijn er echter van overtuigd dat de markt toe is aan een nieuwe – markt en mensgedreven – aanpak van gebiedsontwikkeling.