Het seminar geeft de bezoekers een goed beeld van de marktontwikkelingen op het gebied van nieuwe media en visuele initiatieven, én van de mogelijkheden die deze ontwikkelingen (zullen gaan) bieden. Diverse sprekers delen hun visie op deze ontwikkelingen en tonen hiervan voorbeelden:
– Gerenommeerde partijen zoals Microsoft en DAG (: nieuw multi-channel initiatief van KPN en uitgeverij PCM) delen hun visie op de nieuwe ontwikkelingen en presenteren hun plannen tijdens het seminar;
– Twee Groningse bedrijven presenteren de nieuwe diensten die zij hebben ontwikkeld: Kalooga presenteert een nieuwe visuele zoekdienst die wereldwijd uniek is. En Lancodix demonstreert een voorproefje op de marktintroductie van het prototype voor ‘handsfree control’ (: visueel-manueel sturen en besturen);
– Toegelicht wordt welke factoren aan de basis liggen van het succes van Zweedse initiatieven zoals Kazaa, Skype, Tradedoubler en Joost (: open internet televisie waarbij community- en broadcasting-methoden kunnen worden geïntegreerd);
– ’s Middags ontvangen verschillende bedrijven de bezoekers in hun eigen omgeving (Mediacentrale), zodat de bezoekers beter inzicht krijgen in de mogelijkheden en business opportunities van de nieuwe diensten.
Groningen als broedplaats
De initiatiefnemers van het seminar bieden visie en voorbeelden van new media-ontwikkelingen uit binnen- en buitenland. De sponsoren van het seminar (gemeente Groningen, NOM en DSTA) willen marktintroducties versnellen, business cases bevorderen en Groningen positioneren als broedplaats voor de ontwikkeling van nieuwe media.