Innovatie

Onderzoek Tafelreserveren.nl uit Groningen: ‘Onvriendelijke bediening restaurant grootste ergernis’

Uit onderzoek van Tafelreserveren.nl onder 4293 mensen is gebleken dat men zich in restaurants het meest ergert aan onvriendelijke bediening. Ook ongevraagd bijschenken van drankjes, onoplettende bediening en lauw eten staan hoog in de ergernis top 10.


Leestijd: 1 minuut

Tjarko de Jong van Tafelreserveren.nl: "In ons onderzoek staat onvriendelijke bediening met stip op nummer 1. Bij bijna elke respondent staat deze ergenis wel in de top 5. Mensen vinden service steeds belangrijker omdat dat je het gevoel geeft dat je gewaardeerd wordt als gast". Respondenten gaven aan dat een vriendelijke bediening een belangrijke voorwaarde is voor het slagen van de avond. "Het eten kan nog zo fantastisch zijn, als de bediening ongeïnteresseerd en onbeleefd is dan heb je geen leuke avond", aldus De Jong.

Het ongevraagd bijschenken van drankjes, ongeïnteresseerde of onoplettende bediening en overlast staan respectievelijk op plaats 2, 3 en 4. De Jong: "Mensen hebben een hekel aan het leegschenken van flesjes fris als het glas bijna leeg is. Dit wordt gezien als irritante manier om meer drank te verkopen. En wanneer je iets wilt bestellen wil je graag dat je gezien wordt en dat de bediening luistert. Wanneer de muziek ook nog eens te luid staat en om je heen gebeld en geschreeuwd wordt, kan ik het me voorstellen dat je er als gast helemaal klaar mee bent”, aldus De Jong.

De complete ergernis top 10

1. Onvriendelijke bediening
2. Ongevraagd bijschenken van drankjes
3. Onoplettende / ongeïnteresseerde bediening 4. Overlast (bellende gasten en luide muziek) 5. Kraanwater op de rekening zetten of water als bronwater verkopen 6. Krappe tafels 7. Lauw/koud eten 8. Vies bestek/Vieze glazen 9. Lang wachten op eten / tussen de gangen 10. Rekening die niet klopt