De meeste ondernemers kennen het probleem van netcongestie: het dreigende tekort aan stroom. Maar als het gaat om een mogelijk tekort aan drinkwater, hebben de meeste ondernemers géén idee, zo blijkt uit recent onderzoek dat Waterbedrijf Groningen samen met de gemeente uitvoerde. Bedrijven en organisaties werden gevraagd naar hun kennis over het onderwerp. Wat bleek? Slechts 44 procent van de ondervraagden weet dat er een tekort dreigt. De overgrote meerderheid is zich dus van geen gevaar bewust.
“Er kunnen tekorten ontstaan”
Terwijl, als we niks doen, hebben we over tien jaar een probleem, schetst Datema. “Groningen groeit. Niet alleen qua inwonertal, maar ook qua bedrijvigheid. De vraag naar drinkwater stijgt, terwijl het aanbod vrijwel gelijk blijft.” Meer drinkwater produceren is namelijk niet zo eenvoudig, legt hij uit. “We zijn gehouden aan huidige vergunningen en het uitbreiden van vergunningen is een langdurig traject.”
Als er niks gebeurt, kan de situatie nijpend worden. Tegelijkertijd ligt er ook een opgave van het Rijk: bedrijven moeten in 2035 minimaal 20 procent minder water gebruiken dan in de periode 2016-2019. Daarom zet het Waterbedrijf in op besparing. Voor consumenten bestaan al jaren bewustwordingscampagnes, en grote industriële verbruikers werken vaak al met alternatieven zoals industriewater. Daarom een nieuwe campagne, die zich juist richt op de groep daartussen: klanten met een grootverbruiksaansluiting, goed voor ongeveer een kwart van alle gebruikers.
Via de campagne worden bedrijven uitgenodigd om de online Zakelijke WaterWeter in te vullen. Aan de hand van een aantal vragen krijgen ondernemers specifieke tips om water te besparen. Datema noemt voorbeelden als waterbesparende kranen en toiletten, maar ook bewustwording op het werk: “Is het echt nodig om drie keer per dag de kantoorvaatwasser te laten draaien?”
Regenwater opvangen voor hergebruik
Steeds meer bedrijven nemen al zelf maatregelen. Datema wijst op Geling’s Langste Autowasstraat, waar steeds meer water opgevangen en hergebruikt wordt. “En bij Jansen en Heuning wordt regenwater op het dak opgevangen. Daarna wordt het gebruikt om toiletten door te spoelen.” Ook het bedrijf Donkergroen vangt regenwater op, om er later auto’s mee te wassen of onkruid mee te bestrijden.
“Er valt nog een hele wereld te winnen,” besluit Datema. “In de gemeente Groningen wordt door de zakelijke gebruikers jaarlijks zo’n 3,8 miljoen kuub liter water gebruikt, dat is zo’n een derde van het totale verbruik. Als we met elkaar slechts een paar procent besparen, levert dat al vele duizenden kubieke meters water per jaar op.”
De bewustwordingscampagne voor zakelijke gebruikers loopt tot eind dit jaar en krijgt volgend jaar een vervolg.
Dit artikel staat ook in de nieuwste Groninger Ondernemers Courant. Klik hier om de hele krant online te lezen.Op de site van de GROC kun je ook je gegevens achterlaten, zodat je voortaan vier keer per jaar de krant gratis op de mat vindt.




